Biljettilainen, kiitos!

(ja det var min hemsnickrade finska för "tickets, please" som jag brukar ha som rubrik när jag köpt biljetter)
 
Jag har köpt biljetter från ett antal biljettsiter  svenska, norska, danska, engelska, tyska, lettiska. Den största utmaningen stötte jag på förra veckan. Då tampades jag finska! Man kan ju tycka att jag borde  ha snappat upp ett och annat finskt ord, born and raised i Torshälla som jag är. I helvete heller, jag vet vad hund och häst heter men det klarar man sig inte med när man ska köpa Depeche-biljetter. Ja ni läste rätt, det blir mer DM. 
 
Jag vet inte vad som hände. Jag tyckte jag hade det under kontroll som lyckats logga in och fått sidan på svenska, men sen i den allmänna oredan som alltid blir vid ett biljettsläpp så blev jag på något sätt omdirigerad till en annan sajt och var tvungen att fixa ny inloggning - givetvis medan den där förbaskade klockan räknade ner och jag dessutom var tvungen att förklara att jag inte var en robot. Jag fattade iiiiiingentiiiiiiing. Det är ju ett totalt obegripligt språk! På tyska kan man gissa sig till en del saker, det är liksom lite logiskt ibland, men på finskan får man ju noll ledtrådar. Sidan var ju uppbyggd precis på samma sätt som de flesta biljettsajter så jag chansade helt enkelt på vad det var dom ville att jag skulle fylla i, och jag fick mina biljetter och betalade. Jag jobbade så jag kunde inte kolla mailen förrän på lunchrasten, så det var ett par ovissa timmar där jag inte visste riktigt vad det var jag klickat hem. Kunde lika gärna köpt biljetter till en julkonsert i Tammerfors. Men nä, såklart världens bästa biljettköperska fixade biffen! 
 
Så i februari blir det 30-årsjubileum i Helsingfors och Riga, wihoo! Under förutsättning att jag får ledigt från jobbet är väl bäst att tillägga så jag inte yrar iväg alltför mycket i glädjerus. Jag har inte varit i Helsingfors på 25 år, och när jag var där så var det med sån där färja där man är iland ett par timmar bara. för 25 år sedan var jag inte så turistig av mig heller så det blir mycket att stå i under de ca 36 timmar vi kommer vara där. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0