Höjdarkväll med Midge Ure

Konsertdags igen! Sa ju att jag har skojigheter inbokade varenda helg i maj. Igår åkte jag till Jenny, och så stack vi till söder. Söder i Stockholm alltså - där folk ser ut som om dom ska på 70-talsfest. Hipsterparadise :) Hursom, folk får se ut som dom vill, det är inte mycket att tjafsa om.
 
Vi började med att äta god mat på Oliver Twist och sen gick vi till Södra Teatern. Det var ett nytt ställe för mig, även om entrén kändes så bekant att jag var tvungen att fråga Jenny om vi varit där tidigare men det hade vi tydligen inte. Vi slog oss ner i champangebaren. Jojo, fint ska det vara! Jenny tog ett glas skumpa (är det fest så är det!) medan jag fick nöja mig med en skitdyr Cola. Jenny hade fått ett sånt där inför-konserten-mail där arrangören påpekade att de minsann brukar börja i tid, så det var bara att lyda. Nu var det verkligen som att vara på teater, de ringde in oss och allt. Jag hade liksom inte alls någon koll på hur det skulle vara upplagt, men det var bara sittplatser visade det sig. Precis som på teater. Jättemysig liten lokal var det. 
 
Först var det ett förband, två killar som var riktigt duktiga. Ena spelade gitarr och sjöng, och andra verkade vara nån slags multitalang för han spelade gitarr, fiol och piano. Inte samtidigt förstås! Toksnygg var han också. Dom utgjorde Midge Ures enda komp senare. Som sagt så hade jag ingen koll alls förutom att det hade utlovats låtar från alla epoker i karriären, d v s både sologrejer och Ultravox, samt Visage. 
 
Det var så bra! Akustiskt, avskalat och svinbra - med en Midge som trots att han enligt egen utsago var döförkyld efter att ha turnerat i soliga Australien och Nya Zeeland sjöng så jag trodde taket skulle blåsa av, och pratade och skojade. Satan vilken röst! Det var förstås en hel del låtar som jag inte kände igen eftersom jag inte lyssnat så mycket på hans solomaterial (och inte hunnit heller eftersom jag mest lyssnat på DM den senaste tiden), men han körde ju "alla" favoriter som "If I was", "Reap the wild wind", "Vienna", "The voice", "Fade to grey" etc. Publiken var jätteentusiastisk och när han drog igång "Hymn" blev folk helvilda där de satt. Allsång bjöd vi på också. Som extranummer blev det såklart "Dancing with tears in my eyes".
 
Jag såg Ultravox 2010 och minns att jag efteråt var döimpad över Midge Ures fantastiska röst, och att han dessutom var rolig och verkade vara en jättesympatisk och jordnära person. Det intrycket befästes igår, då han bjöd på flera skratt. Bland annat skojade han om det här med extranummer och när han sen skulle börja spela satt folk på helspänn, knäpptysta och bara väntade på "Dancing..". Jenny och jag hade fortfarande hans extranummerskämt i huvudet och fick värsta fnissattacken - i en lokal som var så tyst att man hade kunnat höra en knappnål falla. Haha, det var så jobbigt, jag försökte frusta ner i tröjan och kunde inte titta på Jenny som satt och skakade av fniss. 
 
Efteråt var vi helt glada och upprymda - vilken rolig kväll det blev! Jag hade liksom inga förväntningar alls, inte så att jag inte trodde att det skulle bli bra, men jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig, och så blev det så bra med god mat, mysig lokal, fantastisk konsert och som grädde på moset den snygga multitalangen.
 
I bilen hem kom jag på efter typ 15 mil att jag ju kunde lyssna på ESC så jag rattade in P4 och kom in mitt i röstningen och fick höra att Portugal var på väg mot en jordskredsseger. Fattade nada och tänkte att jag nog mindes fel, inte var det väl han den spattiga med de fina ögonen? Jomen det var det visst.. *skakar på huvudet* Mer om det i ett annat inlägg, nu blir det BRA musik med Midge!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0