ESC, semi 2 - vad hände här??

Smärre Eurovisionchock at casa de Frodis igår! Hur fan röstar folk? De två absolut sämsta låtarna i hela startfältet gick vidare - givetvis till förmån för de jag tyckte var ungefär bäst. *suck* 
 
Serbien - det här lät lite snott från Katy Perry och något annat som jag inte kan komma på vad. Vansinnigt intetsägande, vid första snabbreprisen hade jag helt glömt bort den och kände inte alls igen det, och vid andra snabbreprisen blev jag precis lika förvånad och kunde inte minnas att jag hört den.
Österrike - menlöst radioskval av jätteglad gubbe i måne.
Makedonien - kvällens största chock. Hur kunde den här inte gå vidare? Bäst i hela startfältet ju! Katastrof.
Malta - ytterligare en dussinballad. 
Rumänien - okej, jag får nästan slaganfall av vissel och spex i Eurovision, och jag blir jätteprovocerad av acapella. Men joddling i kombination med töntig rap tar liksom dåndimpandet till en ny nivå. Fy satan så dåligt detta var! Och så gick skiten vidare! Hallå Europa, jag trodde vi hade slutat att rösta på trams?
Nederländerna - totalt skamlös rip off av Wilson Phillips "Hold on" som ju var en pekoral redan 1990. Visst, det var ju en fin tanke att de sjöng för sin sjuka mamma eller vad det nu var, men texten kändes lika äkta som såna där visdomsord folk delar helt hämningslöst på Fejjan med kommentaren "tänkvärt" eller "sant". Att delar av texten dessutom visades som backdrop gjorde ju inte att man kände sig mindre skriven på näsan, som jag avskyr.
Ungern - etnoinslaget i den här låten gillade jag, det var ju synd att det skulle poppas till med någon slags försökstuff rap där också. Men det kunde varit ohyggligt mycket värre (ja Rumänien, jag tittar på er..).
Danmark - men alltså, nej det här var inte särskilt inspirerande heller.
Irland - varför ha en luftballong på scenen om man inte tänkt flyga iväg med den? Lurendrejeri! Den irländske kastratsångaren föll då inte mig på läppen. Överlag har Irland levererat dåligt väldigt många år, med undantag för 2013 då de var en av mina favoriter - och kom sist.. Häpp!
San Marino - San Marino måste vara Europas mest omoderna land, i alla fall om man går efter ESC. Liksom.. Har dom varken radio eller tv eller Internet där? Det var ju inte så himla längesedan de tävlade med en låt om Facebook. De snappar upp saker typ sju år efter alla andra. Dessutom verkar de bara ha en enda människa som sjunger för det är fan alltid samma som deltar. Fruktansvärt tråkigt och totalt omodernt!
Kroatien - jamen sjunga duett med sig själv är ju onekligen ett ganska ovanligt inslag! Finns en anledning till det också - DET SER HELT FÖRRYCKT UT! För att inte tala om hur detta lät, gaaaaah så dåååligt! Och den gick vidare..
Norge - den här blev jag inte riktigt klok på. Moniker i snapphanehatt ackompanjerad av Daft Punk-wannabes. Marcus hade den som favorit, så jag får väl se om den tar sig. Jag är dock skeptisk.
Schweiz - kvällens snyggaste klänning! Låten var faktiskt inte alls tokig, och sångerskan sjöng bra och var jättesöt. Lite väl sött var det i bakgrunden med något slags My Little Pony-landskap i lila och gult. Orättvist att den inte gick vidare.
Vitryssland - hoppla! Miriam Bryant och Wannadies-Pär står i en roddbåt och spelar för glatta livet. Alldeles för hysteriskt för mig.
Bulgarien - and the winner is.. en spoling från Bulgarien. Här har vi vinnaren. Inte för att jag nödvändigtvis tycker den är bäst men jag tror den går hem hos flest. Bra sång, rätt hyfsad låt och en gullig kille. 
Litauen - asjobbig synthfunk med Litauens Björk som spelade över så klänningen höll på att spricka. Bedrövligt.
Estland - det började lite konstigt men fasen alltså, sen blev det ju bra! Catchy stick och refräng även om sångarna hade utstrålning som två spannar vatten. Men gick den vidare? Såklart inte, folk ville ju höra joddel för bövelen!
Israel - nja, lite halvsvängigt men inte så mycket mer. Snygga byxor hade dom. 
 
Nu när röstarna gick full retard så kommer det bli den tristaste finalen på många år känns det som. Jag kommer inte se den på lördag eftersom jag ska *trumvirvel* på konsert (quelle surprice!), men jag tänker kolla i efterhand. Jag dömde ju ut Sveriges chanser till en bra placering, men efter den här semin vete tusan faktiskt. Å andra sidan - efter den här semin kan ju vadsomhelst tydligen hända.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0