ESC, semi 1

Men hoppsan hejsan, så var det visst Eurovisiontajm! Jag var inte alls med på momenten här kände jag, men jag har som haft liiiite annat att tänka på :) Plus att det inte varit några såna inför-program, så jag blev en smula överrumplad och ba "men va, är det nu??". Hursom, självklart tittade jag. Förra ESC var ju världshistoriens bästa så det var redan på förhand en rätt otacksam uppgift att följa upp den. Och det gick ju faktiskt inte så himla bra heller. Jag gnällde ju på att svenska mellons manus var stelt och styltigt med krampaktiga skämt, men den höll ju Seinfeld-klass jämfört med det här. Det är alltid cringeworthy när folk ska försöka skämta på ett språk de inte riktigt behärskar. Hoppas de blivit lite varmare i kläderna till finalen, annars blir det nog en rätt plågsam tillställning.
 
Låtarna då? Rena rama balladbonanzan, gaaaah så långsamt och trist..
 
Sverige - tja, Dressmanreklamen stod sig ju bra i konkurrensen. Tror inte på något toppresultat i finalen, det är den för blek för.
Georgien - dussinballad. Märklig klänning, det såg ut som röda djävulshänder kramade tuttarna på henne.
Australien - men åh, vad jag ville gilla detta! Han var ju superdupergullig och låten var det väl inget fel på. Men det blev lite för många klena toner. Plus att jag mest glodde på hans jättestora fötter! Herregud, dom står han stadigt på down under.
Albanien - ballad igen, framförd av en Barbie-docka i silverslöja.
Belgien - min favorit! Lite indesväg sådär, även omsångerskan såg ut som hon skulle börja gråta vilken sekund som helst.
Montenegro - jomen hej på dig, space-Slavko! Kvällens kalkon, hands down. Som han svängde med sin fläta, han såg ut som en sån i "Avatar" som kopplar ihop håret med nån slags blå rymdhäst (som ni hör av den initierade och respektfulla beskrivningen är det ju sannerligen en av mina favoritfilmer...).. Och så silverglittertights och guldkedjor på det. Inga jävla halvmesyrer!
Finland - den här minns jag inte ett dugg av. Den var förmodligen astråkig, eller så var jag i chock efter Montenegro-discokaoset innan.
Azerbajdzjan - helt obegripligt framförande med klassrumsinteriör kombinerat med hästsnubbe på en stege. Men hon var rätt cool.
Portugal - och apropå obegripliga framträdanden.. Vad var det här nu då? Och hur kunde den gå vidare? Jag ger den ett litet plus dock och det var att sångaren hade vackra ögon!
Grekland - dansarna skulle visst föreställa svanar men jag tyckte det såg ut som de hade Playboy-bunnysvansar på kallingarna. Låten var ett rörigt mishmash.
Polen - här blev jag mest orolig att valparna skulle trilla ur den minst sagt snålt tilltagna klänningöverdelen... 
Moldavien - jaha, vad är det nu fröken Frodis får dåndimpen av i ESC-sammanhang? Jo, förutom acapella-låtar och visslande så är det *trumvirvel* spexiga snubbar! Jag höll på att dö av ilska efter ett par sekunder. Så dåligt! Så töntigt! Så provocerande! Och så ska man till råga på allt genomlida skiten en gång till eftersom den på något vis gick till final. *stön*
Island - inte så himla märkvärdig, men i konkurrensen borde den gått till final. Först hoppade jag till och trodde att det var Erica Jayne från "The real housewives of Beverly Hills" som sjöng.
Tjeckien- Nour El-Refai inlindad i bronsfärgat presentpapper. Inte så kul som det kanske låter.
Cypern - *asg* Ja här blandades det hejvilt mellan urgammalt och bara årsgammalt! Låt och framförande passade ju inte ihop alls, bakgrunden var ju stulen från Ryssland förra året och som pricken över i drog man fram det tyngsta esset ever ur rockärmen - robotmoves! Taffliga och givetvis hejdlöst omoderna sådana. Jag satt och hoppades på att Jösse Halling Breakers skulle valsa in på scenen, men dom kanske sparar den godbiten till finalen.
Armenien - jamen det här var inte så himla pjåkigt! Dansarna hade dessutom schyssta outfits och coolt smink.
Slovenien - förra året blev jag hånad för att jag tyckte en deltagare var för glad. Men kom igen, ingen kan säga att det inte är befogat i år. Pompös låt och glitterkavaj - nej Omar, det finns då ingen anledning att se så jävla glad ut! 
Lettland - Spice Girls möter "Suicide Squad" och ljuv (nja....) musik uppstår. Jag tyckte ändå den skulle gå vidare.
 
Om inte andra delfinalen spottar upp sig så blir det en blek final i år.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0