Mitt papperslösa liv, del 2

Mina försök att kunna identifiera mig går sådär kan jag väl säga. Har skickat in papper om nytt körkort i alla fall, så där är det väl bara att vänta. I fredags gick jag glad i hågen till polisen för att försöka fixa ett nytt pass. Jag hade hört från flera håll att det gick bra om man hade personbevis med sig, så jag hade skickat in och fått ett sånt. När jag kollade på polisens hemsida fick jag inte riktigt ihop det, men jag tänkte att eftersom flera av varandra oberoende källor sagt att personbevis räcker så valde jag att vara optimistisk. Det sket sig på en gång. att ha ett utgånget pass och ett personbevis räckte inte. "Du får be någon förälder, make eller sambo följa med" sa personen bakom disken. "Okej" sa jag och vände på klacken, skitarg. Givetvis blir ju inget bättre av att jag blir förbannad och stormar ut därifrån, men det kändes som vad jag orkade med just då... Jag har varken någon sambo eller make. Mina föräldrar bor i Torshälla - ska jag behöva baxa hit dom bara för att dom ska kunna intyga att jag är jag?! Det har dom ju inte behövt göra sedan jag fick mitt första pass som 6-åring! Helt bisarrt, jag är liksom 44 år. Rent krasst skulle jag kunna be random främling folkbokföra sig på min adress en dag, och sedan följa med mig till polisen för att intyga att jag är jag, medan det inte duger med någon på annan adress men som känt mig i 20 år. Jag förstår att det ju måste vara lite ordning och reda, men att det skulle vara såhär bökigt kunde jag inte föreställa mig.
 
När mitt körkort kommer hoppas jag verkligen att dyr-Coop kan vara lite medgörliga och att det räcker att jag har gammalt pass, personbevis, gammal körkort, två ex av fotot som finns på nya körkortet och en vän med giltigt pass, giltigt körkort och giltigt presskort med mig och jag får hämta ut brevet. Annars är jag fast i Moment 22 forever and ever.
 
Gud så tröttsamt detta är! Hur sjutton gör folk när de skaffar sitt första leg? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0