Soffjuryn blev läktarjury för en kväll - ESC, semi 1

Igår var jag, Marion och Elisabeth på Eurovision och det var jättekul! Största abret var var sjutton vi skulle parkera. Jag har hela tiden förespråkat en bit från Globen och sedan ta tunnelbanan eftersom det lär vara trafikkaos vid själva arenan. Vi kollade upp t-banestationer i närheten, och inte så jättenära med för den delen, och efter en väldans velande hit och dit bestämde vi oss för en.
 
 
 
Det är inte så att jag inte vet vad den heter men vi lyckades hitta en så bra parkering att vi bestämde att inte outa det på nätet utan det ska förbli en hemlis :) Vi var vid Globenområdet i god tid och nästa punkt på agendan var att hitta någonstans att äta. När vi var på Madonna var det knökat med folk inne på Globen shoppings matställen. Nu var det jättelugnt! Vi började fundera på om vi tagit fel på dag eller nåt, det här verkade ju för bra för att vara sant. Vi valde första bästa restaurang och fick vår mat snabbt. Den var god. Inte den bästa måltiden i mitt liv men helt okej och hundra gånger bättre än det vi käkade på Madonna.
 
Efter maten köpte vi glass och satte oss utanför Globen shopping och spanade på alla Eurovision-fantaster som strömmade till. Bästa fans-outfiten bars av ett gäng herrar från Australien som klätt ut sig till de där ryska gummorna som var med för några år sedan (2012?) och sjöng "Party for everybody". Själv smyghäppade jag Expressen-getingen!
 
 
Sen gick vi in, köpte Eurovision-tishor och letade upp våra platser. Två tjejer och två killar värmde upp publiken med ett gigantiskt schlagermedley. Dom var faktiskt riktigt bra. Mina attiraljer jag köpte i London funkade sådär! Armbanden lyste jättebra i mörkret men dom där jävla glowsticksen var bara skräp. Elisabeth hade en blinkande lampa och på alla stolar hängde en liten plastbricka som styrdes av produktionen att blinka vid särskilda tillfällen, så nog blev det en hel del blink i alla fall.
 
 
Så själva tävlingen då, som ju tv-sändes. Vad ovant det var att inte ha några kommentatorer, haha! Jag anade att det var ett bra val med Mums-Mums och Petra som programledare, och dom var ju helt fantastiska! Och bra manus som vanligt när Edward af Sillén är i farten. Europe-skämtet i början var ju asroligt, typiskt min humor. Taxichaffis-buset var ju också hur kul som helst. Mina förhoppningar inför semi 2 är höga, för att inte säga inför finalen då ju Lynda Woodruff ska vara med. 
 
Låtarna så, där det var blandad kompott som vanligt. Väldigt många solo-tjejer vilket inte alls är något fel, men det blev svårt att skilja dom åt och det missgynnas dom ju av allihop.
 
Finland - lite svajig röst men jag gillade hennes stil. Och SÅ himla dålig var den inte i det här startfältet.
Grekland - oh herregud. Ett sammelsurium av olika stilar huller om buller och av olika kvalitet. Schysst trumma och ena killen var ju fin, men det räcker inte.
Moldavien - jättekonstig dansare i rymddräkt och silverhår och tjejens klänning såg ut som något från Project Runways bildelsutmaning i säsong 5 (*insert blinkande nörd-alert-lampor*). Inget större fel på låten i det här sammanhanget.
Ungern- för bröligt för mig. Var det han som hade med sig en trumspelande dansare? Det var ju.. äh, jag vet inte.
Kroatien - den här låten kände jag igen men jag kan inte komma på vad det skulle vara. Dramatisk klänning, men sångerskan såg mest ut som den där frisören Tabatha från det där frisersalongs-makeover-programmet. 
Nederländerna - bra visuellt med klockan i golvet! Den här tyckte jag var väldigt lovande i ungefär en halv minut, sen blev det någon slags asdålig country. Sångaren var lite för smörig och när blev mittemellanblå kavaj så poppis? 
Armenien - jomen den här hade jag nog på topp 5 faktiskt. Bra framträdande och bra sång.
San Marino - ameh ursäkta.. Leonard Cohen goes Baccara. Gamla gubbar i hatt ska inte göra disco, även om jag och Elisabeth sittdansade och gjorde do the hustle-armmoves. 
Ryssland - megafavorit på förhand och det kan jag förstå. Bra framförande som står i en klass för sig, men det är för mycket efterapning av Mums-Mums. Tagga ner lite tack och hitta gärna på något lite mer eget.
Tjeckien - hur kunde den här gå vidare? Den var ju astråkig! 
Cypern - och den HÄR sen då?? Cypriotiska hårdrockare i stålburar på scenen, det är ju som gjort för skrattfest deluxe. Jättemärklig låt dock, den hade nån slags skön synthslinga i refrängen som vi alla gillade men resten var ju bara skit. Hårdrock från Cypern är inte min melodi kan man säga.
Österrike - av jublet inne på arenan att döma var den här jättepoppis. Jag kan inte riktigt förstå varför. Det var väl en glad och poppig låt och sångerskan var ju söt som sockervadd, men så himla bra var den inte. För mycket My little pony över bakgrunden.
Estland - blääääää.... Låten minns jag knappt en ton av men jag gillade den inte. Det jag vänder mig mest mot är sångaren som jag tyckte var slemmig och jobbig. Påminde om en påflugen mobilabbonemangssäljare eller nåt sånt. Han skickar säkert dickpics. Töntigt framträdande där han tramsade med spelkort som om han trodde han var Brynolf&Ljung. 
Azerbajdzjan - "men var inte den här alldeles nyss?" sa Marion och jag i en mun. Påminde om Armenien förutom att det här var några dansare med guldflytvästar på sig. Coolt eldregn i slutet som inte riktigt kom till sin rätt i tv-produktionen.
Montenegro - hårdrock från Cypern är inte min melodi. Hårdrock från Montenegro är ÄNNU mindre min melodi. Det här var ju bara jättekonstigt. Och dåligt! Skrik och skrammel och en strippa med Carola-fläkt. För mycket av precis allt och bara konstigt och rörigt. Sämst i startfältet.
Island - hrmmmm.... Nja, här var det snott både från "Euphoria" och Mums-Mums tror jag. Grej of the day verkar vara att agera med bakgrundsskärmen och för oss svenskar känns det ju very last year om man säger så.. 
Bosnien&Hercegovina - jag försöker alltid att premiera de som sjunger på originalspråk, men i det här fallet blev det ju lite fel. Helt klart hade de ju någon form av budskap där de stod på varsin sida taggtråden och sjöng men vad dom sjöng fattade man ju inte om man inte kan språket. Men dom fann ju på råd där! Huxflux hoppade det in en rappare på scenen och han ba rabbelibabblade ner taggtråden! Reeeespect, mannen. *stön* 
Malta - "men var inte den här nyss??" sa vi igen. Eftersom det är en örebroare med som skrivit låten höll vi en liten tumme. Har för mig att dansaren var snyggast klädd av alla.
 
När det var slut tog vi oss till bilen i ett nafs och efter en liten liten felåkning var det bara att brumma hem. Jag höll på att somna i bilen men det accepterade inte Elisabeth som krävde att jag skulle vara underhållande, helst bjuda på ett sång- och dansnummer *asg* Ah, the things you do for your friends.. :) 
 
Jag tog ledigt på förmiddagen idag eftersom jag anade att det kunde bli sent, men jag vaknade kvart över sju ändå.. Inte ett dugg utsövd är jag, det känns som jag är bakis. Kommer bli en seg eftermiddag på jobbet. Men vafan, jag har varit på Eurovision! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0