Petra och Måns - twelve points!

Får man inga biljetter till ESC-finalen i Globen får man kolla hemma med bästa soffjuryn, och det är faktiskt ett fullgott alternativ! Kristoffer, Elisabeth och Ebba kom förbi och käkade chips och godis (K och jag festade även till det med lite likör). Inför-programmet pratade jag och K sönder, men det gick ju i repris för den som ville höra vad dom sa :) Som vanligt satte vi poäng på låtarna och diskuterade deltagarnas liggbarhet. Det var knapert på den fronten i år, men i övrigt var det en av de bästa Eurovision-finalerna på bra länge! Ovanligt många bra låtar, inga tramsiga skämtbidrag och ganska få katastroflåtar. Och sen de bästa programledarna sedan, tja sedan Petra Mede ledde finalen själv 2013. Vilka proffs! Och mellanakten "Love love peace peace" var ju asbra. Se och lär, Österrike, som bjöd på ett evighetslångt jävla glockenspielnummer som mellanakt förra året.
 
Jag hade helt missat att det var nya poängregler i år, att det skulle vara precis som i svenska Mellon. Jag tyckte det var bra! Kanske att det blev lite väl många poäng som stod på spel men själva systemet tycker jag absolut ska vara kvar, omröstningen blev jättespännande och helt oförutsägbar. Jag hade tyckt annorlunda om Polen hade seglat upp och vunnit... Alltså, VAD hände där?? Från 7 ynka poäng och jumboplats till värsta topplaceringen? Helt obegripligt. I övrigt är jag helt tillfreds med resultatet! Jag tippade ju Ryssland eller Australien och hade Ukraina som en personlig favorit. Det var ett jävla gnäll på sociala medier att det var politik inblandat. Jaha? Gnällers gonna gnäll oavsett liksom. Jag tyckte låten var bland de bästa i startfältet, bättre än både Ryssland och Australien, oavsett textinnehåll och eventuellt politiskt budskap. Australien hade bästa rösten och Ryssland bästa framförandet, men den låten i sig är inget särskilt utan alla effekter. Galet otippat att den skrivits av John Ballard, som jag höll på i svenska melodifestivalen 1984 när Herreys vann! Jag fick t o m hans skiva i födelsedagspresent *asg*  En av mina favoriter inför kvällen var Lettland, men det sabbades totalt när Kristoffer drog några paralleller med Don Johnssons hit "Heartbeat". Gaah! 
 
Omdömen om de direktkvalificerade:
 
Italien - jag älskar ju italienska och tycker italienarna är coola som konsekvent vägrar sjunga på engelska. Den här låten tog sig inte alls tyckte jag, inte förrän jag kollade på reprisen men de var ju så dags då. Lite konstigt framförande och halvsvajig sång.
Sverige - ja jag tyckte ju att rätt låt vann, och jag gillar enkelheten och det avskalade. Det måste inte alltid vara bombastiskt och skrikig. Frans får klart godkänt och en femteplacering var långt bätre än jag vågat hoppas på! 
Tyskland - zzzzzz..... Astrist "Uncover"-ripoff och jättekonstig outfit.
Frankrike - jomen den var poppig och svängig och Amir var ju jättegullig, om än lite för glad.
Spanien - coolaste bruden i kväll och låten är väl den bästa Spanien skickat på många år
Storbritannien - menlös skvalradiomusik framfört av en junior med pottfrilla och en annan junior med stirrig blick. Gud så trist. Roligast är reaktionerna på en del sociala medier där jag såg ett gäng engelsmän som när resultatet var klart och gossarna fått en bottenplacering indignerat deklarerade att de nu minsann skulle rösta för ett utträde ur EU eftersom resten av Europa tydligen hatade Storbritannien! *asg* Nejdå, lugna och fina nu, vi hatar er inte, vi gillar inte den här astråkiga låten bara. 
 
Soffjuryns resultat: 1. Australien 2. Ryssland 3. Litauen och Spanien 4. Spanien 5. Frankrike
 
Och så den minst lika viktiga liggalistan: 1. Frankrike 2. Litauen 3. Serbiens dansare
 
Mjaha, då var Eurovision-cirkusen slut för i år. Ukraina har en del att leva upp till, för de här tävlingarna har verkligen varit något i hästväg. Dom kan ju hyra in Edward af Sillén som manusförfattare till att börja med. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0