ESC, semi 2

Pjuh, det gick ju vägen! Egentligen ska man ju inte vara orolig med tanke på Måns kvalitetsbidrag, men logik och eurovision brukar ju sällan gå hand i hand. Den här semin var aningens bättre än den förra tycker jag. 
 
Litauen - platt och trist och utan utstrålning, med någon irriterande banjogalopp i refrängen.
Irland - här satt jag mest och blev nostalgisk då hennes piano var exakt likadant som det i aulan på min gymnasieskola. Undrar om någon spillt läsk i hennes piano med. Hursom, Irland anstränger sig verkligen för att inte vinna verkar det som.
San Marion - åh herreguuuuuud. Hur okarismatiska kan två personer bli? Tillsammans hade dom mindre utstrålning än Coops lågenergilampor. Sjöng illa gjorde dom också och låten var rena floskelfesten.
Montenegro - het okej balkanlåt! Pluspoäng för originalspråk och bra balkanvibbar.
Malta - total intetsägande framförande. Tror det var under den här låten jag gick upp ur soffan och började rätta till persiennerna. Något av ett underbetyg får man säga.
Norge - är det Ron Weasleys syrra som tävlar? Den här kommer gå bra och jag tyckte den var bland de bästa.
Portugal - år efter år blir det megafail för Portugal. Det är ju så man vill skicka ner Christer Björkman så han får styra upp det lite för dom stackrarna. Här passade liksom ingenting ihop. Sångerskan skulle vara lite tuff och rockig, men fick en låt med dansbandskomp. Go figure att det inte blev någon finalplats i år heller.
Tjeckien - men herregud, den här kommer jag knappt ihåg heller. Den lät som någon annan låt men jag kan inte komma på vilken.
Israel - groovy! Äntligen lite sväng! Sa tant Frodis, 85 :) Nä men den här gillade jag. Ett uppiggande inslag i balladsörjan.
Lettland - hrmmmm... Är Loreen informerad om att Lettland tävla med "My heart is refusing me"? Jag hade tyckt om det här om det inte vore för att det är en Loreen-härmapa.
Azerbaijan - först trodde jag han sjöng "the lion sleeps tonight". Jättekonstigt uppträdande med dansare i kalasbyxor och en sångare som såg ut som han bajsat på sig. Frisyren har inte skådats på en musikscen sedan Backstreet Boys glansdagar på 90-talet. Tyvärr får vi se och höra skiten igen på lördag.
Island - vann inte den här låten för Danmark för två år sedan? Den har bleknat lite sedan dess. Dåligt försök att vara lika charmig som Emmelie de Forest.
Sverige - ja vad ska man säga. Proffsigt! Jag tyckte dock ljudet var lite halvdåligt. Visserligen lika för alla, men det är trist med sånt strul som sabbar. Måns visade ändå var schlagersskåpet ska stå. Heja!
Schweiz - men hur kan man lägga Sverige och Schweiz efter varandra? Det är ju som gjort för röstningkaos, ingen vet ju vilket land som är vilket! Nu var det dock sån kvalitetsskillnad att det tydligen inte spelade någon roll.
Cypern - nja, det här var lite för segt och trist. Men skönt med en lugn låt som inte skriks sönder.
Slovenien - de töntiga hörlurarna till trots - jag gillade den! Svängig med en bra refräng.
Polen - nä nu blev det lite för smörigt och dramatiskt faktiskt. Återigen ett bidrag som man inte kan heldissa utan att känna sig elak, men jag tyckte det blev lite töntigt när hon satt i sin rullstol och viftade med klänningen på något vis.
 
Det blir ingen vinst för Måns i morgon, men topp 5 borde vara högst rimligt. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0