ESC, semi 1

Tjofaderittan, så är schlagerspektaklet igång på riktigt! I år har jag kollat på de där inför-programmen, som varit riktigt bra. Sarah Dawn Finer är en väldigt bra programledare, men den största behållningen var Kristin Amparo som med sina klockrena analyser satte fingret på varför man tyckte en låt var bra eller ej. Riktiga aha-upplevelser fick man. Plus att hon himlade lite med ögonen när Eric Saade kom med sina tröttsamma, halvunkna omdömen om tjejernas utseende. Hursom, jag kommer inte ihåg bidragen för det, och desssutom såg jag gårdagens semi utan linser då jag haft ögoninflammation. En liten brasklapp m a o för att de visuella intrycken kanske inte blev helt rättvisa.
 
Moldavien - det var något i refrängen som jag ändå inte tyckte var så himla uselt, men jag kan inte minnas vad. Framträdandet var ju dock bara tröttsamt med Joel Kinnamans moldaviske lillebror som hiphopdansade, slet av sig linnet och försökte vara cool. Och polisbrudar i lädershorts känns ju alltid fräscht... Roligast var ändå att Alison Moyets dotter (!) på Twitter bara "men grabben, du är inte Eric Saade". Haha, världen är så liten och konstig ibland. 
Armenien - en armenisk hobbittarmé sjunger i kapp. En började och så kom nästa och bara "hey lyssna, såhär sjunger vi, som jag gör nu" och så kom nästa och avbröt och tyckte att den skulle visa hur man gjorde. Det blev ju bara ett enda kackalorum av sång. Förfärligt. 
Belgien - om Armeniens bidraag var rörigt sångmässigt var det här rörigt stilmässigt. Låten var en ripoff av Lorde och sångaren hade utstrålning som en spann vatten. Jättekonstig stil hade han. Om Justin Bieber gudförbjude skulle vara med i Kraftwerk (varför han nu i hela fritidsgården skulle det) skulle han se ut såhär. 
Holland - jajajaja, det gick bra för Anouk EN gång. Det betyder inte att man måste delta VARJE år med något som liknar henne. Sömnpiller.
Finland - jag vet jag vet jag veeet, tanken är god och budskapet är bra. Det är svårt att klaga på det här bidraget eftersom man känner sig som en skurk, men jag gör det ändå. Det var inte bra. Det var gräsligt faktiskt. Men cred till finnarna att de vågar sticka ut och göra något eget utan att för den sakens skull bli oseriösa eller blajiga.
Grekland - en av startältets bättre ballader. Inga konstigheter.
Estland - jomen det här var rätt okej! Schyssta trummor och lite annat jag gillade. Dock kunde de vunnit på att inte stå och stirra så stint på varandra första halvan av låten, det var inte så inbjudande.
Makedonien - ta-ta-da-ta-ta Inspector Gadget, ta-ta-da-ta-ta-ta-ta WO-HO! Det var bara hatten som saknades. Astråkig låt som varken var bra eller dåligt, bara..ingenting.
Serbien - hej och hå, här kommer disco-Brünhilde! Återigen ett bra budskap, men det blev väldigt mycket floskelbingo till slut. Mitt i allt blev det någon slags technopridebonanza med dansare och flaggor och grejs. Det blev lite mycket.
Ungern - pekoralmaratonen fortsatte och jag blev bara trööööött..
Vitryssland - bisarr mr Tumnus-hockeyfrilla i typisk ryssrock. Förvirrande, även om jag gillade fiolen.
Ryssland - oh the irony i att Ryssland sjunger om fred på jorden.... Det klingar så ihåligt och falskt med noll trovärdighet. Men den kommer bli livsfarlig i finalen! Hon sjunger bra och det är en pampig låt. Plus att Polina Gagarina lätt är coolaste namnet. Men hur blir det om hon vinner och Ryssland måste arangera tävlingen nästa år? Putin lär få stroke om Moskva invaderas av regnbågsflaggor och tusentals schlagerbögar.
Danmark - det här var ju inte superbra på något vis, men OJ så skönt med lite glada Beatles-wannabes efter en massa dramatiska skriva-på-näsan-ballader. Jag gillade det och extra plus till killen med hängslen! Varför använder inte folk hänglsen mer? Sjukt snyggt och tokhett ju! Men givetvis gick de inte vidare bara för det.. *suck*
Albanien - minns ni den där gamla 70-talslåten (tror jag) med refrängen som gick något i stil men "om vi bara tar ii-ii-ii"? Elhaida Dani tog fasta på den och skrek allt hon orkade. Inga jävla halvmesyrer! Bra blev det ju dock inte. 
Rumänien - helt okej, OM de bara hållt sig till att sjunga på rumänska hela tiden. Nu blev halva låten på kackig engelska och återigen en pekoral-text. 
Georgien - nä det här var mest bara trist.
 
Ett magert startfält med lite oväntat resultat på en del ställen. Conchita är en bra artist men kanske inte lika övertygande som green room-reporter. Och pausnumret med djuren, vad fan var det?? Bäst på hela kvällen var att vi fick se tre nanosekunder av "Rock me Amadeus". 
 
På torsdag håller vi tummarna för Mååååns! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0