Nin-na nin-na ni-na-na - Boktips!

Semestern rockar fett so far! Jag bara slappar och äter skräp (damn you, dyr-Coop med era dumlesnittar och jordgubbspajer!! *hötter med näven*) och kollar på fotboll. Och sitter i solen på balkongen och läser! Det har blivit mycket läsande på sistone. Den senaste högen:
 
Fjärilseffekten/ Karin Alvtegen - jag har gillat alla hennes tidigare böcker, men den här var inte alls intressant. Det kändes som en lång transportsträcka fram till...inte mycket.
Stenhjärtat/ Katarina Wennstam - även hennes böcker har jag gillat mycket. Det här är inte hennes bästa, men som alltid skriver hon bra och intressant. Katarina Wennstams böcker är alltid läsvärda.
Gräspojken/ Christer Lundberg - hahahaha, vilken skröna! Otroligt underhållande om än inte helt trovärdig på slutet om en tonårskille som råkar odla marijuana hemma. Dråplig och skoj.
Marcoeffekten/ Jussi Adler-Olsen - min favoritförfattare det senaste året. Det här är inte hans bästa (det är Flaskpost från P) i serien om Avdelning Q, men det är alltid ett nöje att läsa om Carl Mörck och hans kompanjoner Assad och Rose.
Fördelarna med en kollaps/ Jonathan Tropper - väldigt lik hans andra böcker. Inte lika bra som Konsten att tala med en änkling men bättre än Sju jävligt långa dagar.
Glöm inte att låsa/ Elizabeth Haynes - precis så otäck som titeln antyder. Hualigen, den här läste jag bara i dagsljus och det var skönt att ha en hund hemma kan jag säga. Krypande spänning. Den enda invändningen jag har är att det verkar vara en uråldrig pensionär som översatt. "Veckoslut" - inte fan säger 30-åringar på 2000-talet så? "Hur var ditt veckoslut?". Det var så genomgående och det var ganska störande eftersom det ofta pratades om vad man gjorde och skulle göra på HELGERNA. Men klart läsvärd! Glöm inte låsa dörren bara...
Davidsstjärnor/ Kristina Ohlsson - hon levererar, som vanligt. Det finns ju en uppsjö svenska deckarförfattarinnor och jag har inte läst alla, men jag vågar ändå påstå att Kristina Ohlsson tillhör den absoluta toppen. Här kommer små instick av epilogen in i den löpande handlingen, och man blir ju helt förtvivlad när man inte vet riktigt vad det hela handlar om utan bara har en aning. Spännande och välskrivet och det märks att hon vet vad hon pratar om.
Spår/ Lena Sundström - rena agenthistorian som är helt sann om avvisningen av två egypter. Många rundor och namn att hålla reda på men mycket intressant.
Flykten från Läger 14/ Blaine Harden - helt hemsk berättelse om vad som verkar vara den enda person som lyckats fly från Läger 14, ett arbetsläger i Nordkorea. Intressant och fullständigt vidrigt.
New Delhi-Borås/ Per J Andersson - hahaha, det här är alltså inte en skröna utan en helt sann berättelse om Pikej från Indien som blir kär i Lotta från Borås och bestämmer sig för att cykla (!!) dit. Vilken kille, haha! Och vilken resa!
 
Fortsätter vädret på det här viset så har jag snart inga böcker kvar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0