Nin-na nin-na ni-na-na - Boktips!

Jag har nog aldrig fått så mycket läst som den här sommaren, jag har suttit på balkongen i timmar och bara plöjt böcker. Härligt!
 
El Choco / Markus Lutteman - inte för att jag var sugen på att smuggla knark innan, men jag blev ju heller inte mer sugen nu... Mycket bra skildring av svenske Jonas vistelse i ett av Bolivias värsta fängelser. Fy fan vilka förhållanden! Helt sinnessjukt. Jag gillade bokens upplägg där väldigt mycket av samhällsstrukturen, samtidspolitiken och det allmänt rådande klimatet i Bolivia förklarades. Mycket intressant! Och precis som med Markus Luttemans bok med Patrik Sjöberg var det ett bra språk som kändes äkta.
Sophies historia / Jojo Moyes - två historier berättas parallellt, en i nutid och en i dåtid, för att så småningom vävas ihop. Det är hyfsat, men just inget mer. Ganska förutsägbart på slutet men en bra "ligga på stranden och läsa"-bok.
Vecka 36 / Sofie Sarenbrant - jag är ju sist på bollen som inte läst Sarenbrant förrän nu, och rent spontant känner jag att jag väl kanske inte missat något superviktigt. Det här var en rätt typisk dussindeckare tycker jag, där det inte blev spännande förrän mot slutet. Men det var en rätt bra cliffhanger och jag ska ge Sofie Sarenbrant en chans till.
Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek / Lena Andersson - den här har ju fått helt oproportionerligt bra recensioner. SÅ himla bra var den verkligen inte. Men det tycker jag nog mest för att jag inte alls kände för huvudkaraktären. Någon recensent menade att det var hög igenkänningsfaktor, men det håller jag inte med om. Mitt 18-årsjag kunde relatera till en del, men mitt obstinata, självständiga 42-årsjag blev faktiskt ganska irriterad och tyckte huvudkaraktären var en klängranka.
I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början / Kristian Gidlund - ja det här är ju bara så hjärtskärande, men också väldigt, väldigt bra. Man får ta paus mellan varven för det är sorgligt och jobbigt och man får magknip. Samtidigt är det också en hel del humor i den och språket är helt fantastiskt. Läs!
Geim / Anders de la Motte - mja, ska man fastna för den här boken ska man nog inte ha sett vare sig "Fight club" eller "The Game" innan. Jag har sett båda och tyckte att boken var lite väl mycket av båda filmerna. Visst, det tog några oväntade svängar men en hel del gick att räkna ut på förhand och så tyckte jag det var lite överdrivet mycket action.
Dödsdömd / Damien Echols - åh herregud så upprörd jag blir av sånt här. Damien Echols och hans två vänner, som kom att kallas West Memphis 3, blir dömda för trippelmord de inte begått. Echols satt nästan 18 år på death row för något han inte gjort. Boken är smart uppdelad, där man först får läsa Echols story, hans bakgrund och livet på death row, och sen som en bilaga får läsa en mer objektiv skildring av polisutredningen och rättegångsförfarandet som är ett stort jävla skämt. Man tror inte sina ögon, en rättsskandal av episka mått.
Schackspelaren / Anderas Utterström & Anna Wetterqvist - intressant om kidnappningen av Siba-direktören Fabian Bengtsson. Det var ju inte direkt den mest genomarbetade planen kan man väl lugnt påstå.. Vilka klåpare.
 
Mindre än två veckor kvar av ledigheten, men någon mer bok ska jag väl hinna klämma innan jag börjar jobba. Mitt NYA jobb, iiih!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0