Och dom nominerade är...

Igår tillkännagavs nomineringarna för årets Oscarsgala, och jag inser att jag har en hektisk filmvår framför mig. Flera intressanta filmer, och flera favoriter som blev nominerade. Nu har jag ju naturligtvis inte sett alla filmer, inte en enda faktiskt, eftersom de flesta inte ens haft sverigepremiär, men man kan ju hålla tummarna baserat på tidigare prestationer. Jättekul att tre av mina absoluta favoritskådisar är nominerade - Daniel Day-Lewis, Joaquin Phoenix och Philip Seymore Hoffman. I bästa manliga huvudroll vet jag inte vem jag ska hålla på, jag formligen älskar både Daniel och Joaquin. Varför måste Joaquin alltid ställas mot någon annan favorit? Sist var det ju mot Philip Seymore Hoffman, som gick segrande ur striden. "Lincoln" lär väl bli den stora vinnaren. Självklart ska jag se den, men jag är lite kluven. Den kanske är skitbra, men jag är inte så förtjust i Steven Spielbergs självpåtagna roll som historieberättare. Jag vet inte varför, men jag tycker han är lite pretentiös och eftersom jag är en tjurmaja av värsta sort så har jag inte sett hela "Schindlers list". Och att göra det NU går inte, då kommer jag bara att tänka på Seinfeld :) "You made out during Schindlers list??", haha. Hursom, det brukar löna sig att göra roller baserade på verkliga personer så oddsen talar väl för Daniel Day-Lewis i så fall. Lite förvånande då kanske att Anthony Hopkins porträtt av Hitchcock inte uppmärksammades. Men jag har ju som sagt inte sett någon av filmerna så nomineringarna kan jag inte ha någon synpunkt på egentligen. På måste-listan oavsett resultatet hamnar "Lincoln", "The master" och "Hitchcock".  Och "Searching for Sugar man" såklart!
 
Herregud, jag vet inte hur jag ska hinna se alla filmer jag vill se. Har ju fortfarande två kvar från förra årets Oscar som jag inte sett än. Så många filmer, så lite tid... Dagens i-landsproblem, jag vet. Men ändock ett problem i min lilla värld.
 
 
Daniel Day-Lewis - charm i kubik. Snart 57 bast men smoking hot och med utstrålning som ett kärnkraftverk.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0