Sommar deluxe

I helgen var det minifestival i Brunnsparken - Örebro Sommar deluxe. Det blev en riktigt lyckad tillställning måste jag säga, klart värd pengarna. Elisabeth och jag nappade på erbjudandet om tvådagars festivalpass plus en tvårättersmiddag för sammanlagt en femhundring. Det är ju inga pengar alls och vi uppmuntrar gärna såna här lokala evenemang.
 
I fredags promenerade vi till Brunnsparken i sisådär en 30 graders värme. Pjuh! Vi skulle vara där redan klockan 18 för då spelade Olle Ljungström. Förutom Reeperbahn på Forever Young 2010 var det 20 år sedan jag såg Olle Ljungström vad jag kan minnas.
 
Olle var jättebra, med en bra blandning av gammalt och nytt. Mest sånt jag kände igen, det är ju såklart alltid trevligt. Jag stormgillar Olle Ljungström! Han är liksom så rar, och otroligt rolig. Sån där välformulerad, knastertorr humor som jag bara älskar.
 
Olle måste ha världens yngsta kompband - trummisen såg ut att vara tolv bast och doatjejen femton.
 
Efter Olle var det lite paus, sen var det dags för Amanda Jenssen. Då tyckte min kamera att det var för varmt så den strejkade resten av kvällen. Jaja. Jag är inget fan av Amanda Jenssens musik, jag tycker låtarna låter väldigt samma lika och inte riktigt min typ. Men hon har en för jävla bra röst och jag gillar henne som artist. Hon har integritet och begåvning. En rolig show bjöd hon på, med snygg scendekor och lite roligt ackompanjemang. När hörde man dragspel och såg sist liksom?
 
Sist ut för kvällen var Moneybrother. Inte heller det en artist jag är särskilt inlyssnad på, men han var rätt bra. En riktig kortis är han dock, kan jag avslöja som lite skvaller :) Han gick förbi oss ett par gånger när vi lyssnade på Amanda nämligen. Eller kortis och kortis, han är väl som mig, men jag hade av någon anledning fått för mig att han var jättelång.
 
När Moneybrother var klar hade klockan hunnit bli elva och vi tänkte ta en sista öl som matsäck och ge oss in till stan. Vi stötte på patrull redan vid utgången där en megaung vakt stoppade oss och sa att man inte fick ta med sig dryck ut. Han kan omöjligen varit äldre än 18, inte en chans. Vi ville inte stanna kvar så vi försökte lirka lite med honom. Elisabeth tog till det tunga artilleriet på en gång och började ifrågasätta och rabbla (hastigt egenkomponerade) lagparagrafer. Då dök det upp en äldre kvinnlig vakt som tittade barskt på oss och sa "Ni lyssnar väl på honom här?". Elisabeth fortsatte prata utskänkningstillstånd medan jag svarade "Nej, jag tänkte distrahera honom genom att flasha". Tjejvakten höjde på ögonbrynen medan, hahahaha, tonårskillen sken upp och log som en jävla sol. Han tyckte det var bästa idén i universum, jag har väl aldrig sett en mer förväntansfull uppsyn i hela mitt liv, hahahahaha! Ingen av våra taktiker funkade (okej, jag provade ju aldrig min men den där tjejvakten la ju en smula sordin på stämningen kan man säga *flin*) så vi fick gå tillbaka och lyssna på Rolle & Partajbandet medan vi intog vår tilltänkta färdkost. Men sen tog vi en taxi in till stan.
 
Lördagen bjöd på ännu mer värme. Årets varmaste dag och man dog nästan. Att gå på baluns iförd enbart trosor och en sladdrig t-shirt hade kanske funkat om det var pyjamasparty jag skulle på, men det var det ju inte. Jag klagar absolut inte på värmen, men den ställer till med vissa outfit-besvär eftersom jag avskyr att ha klänning och öppna skor. Nu fick det bli så ändå eftersom alla andra alternativ kändes helt övermäktiga. Lagom när vi stack så började det givetvis mulna på. Den här kvällen var det dags för vår lilla middag. Till förrätt fick vi blinier med närkeskagen och till varmrätt kalvytterfilé med potatisbakelse och kantarellkräm. Jag hade bara ätit en glassbåt till lunch i värmen så jag var utsvulten. Det var inga jätteportioner och vi fick äta på plasttallrikar men det var jättegott! Och som sagt, klart prisvärt. Artistutbudet var lite sämre på lördagen. Efter maten spelade Jeremias Session Band, nåt lokalt projekt med bland andra Lolita Pop-Karin (Wistrand?). Hon är ju bra, men fy fan vilken tråkig musik! Gubbgung kallar jag det, i samma klass som UIf Lundell. In genom ena örat och ut genom andra utan att passera gå. Då satt vi mest och pratade. Sen var det ett annat lokalt band som jag aldrig hört talas om, Mainliners eller nåt sånt. De var helt okej. Sen kom regnet...
 
Värsta ösregnet. Och där stod jag i klänning och öppna skor, helt i onödan. Vafan..
Vi hade tänkt ta en tur ut från festivalområdet, för sen var det nämligen dags för Stiftelsen, men när det nu ösregnade och dessutom blixtrade ville vi inte ge oss ut. Vi tog skydd i discolokalen och satt i hörnet och kuckelurade. Panelhönor AB :) Det gav skydd från regnet men inte från Stiftelsen tyvärr. Gud så värdelösa dom var! Jag vet inte vad det är som jag blir så provocerad av, men jag blir helt arg av den musiken. Så jävla dålig. Mitt i allt blev jag hungrig igen så då testade jag pulled pork i ett av mattälten. Sjukt gott! Och plus i kanten till krögaren som lät mig få ett smakprov innan jag köpte. Gilla gilla!
 
Kvällen avslutades med helgens bästa - Timo Räisänen. Återigen en artist jag inte är så inlyssnad på men det jag hört tycker jag om.
 

Raraste Timo var jättebra! Precis som Olle Ljungström är han så där söt så man bara vill krama honom och ta hem honom och mata honom med chips.
 
 
Värsta öset var det, inte undra på att Timo och hans spelmän är smala som pinnar så som de håller igång.
 

Rätt vild publik också, speciellt den packade blondinen längst fram som tog av sig tröjan och viftade med så hon höll på att smocka Carina i skallen ungefär 35 gånger. Hennes kompis gjorde hjärtan och kastade slängkyssar (!!) till basisten. Lite plågsamt att titta på faktiskt, haha. Sen när han gav respons - då var hon upptagen med att babbla med sin polare så hon MISSADE det! Två gånger! Groupiefail :)
 
Summa summarum en väldigt trevlig och prisvärd tillställning! Hoppas arrangörerna fick den respons de önskat så att arrangemanget återkommer nästa år!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0