Ninna-ninna-ni-na-na-ninni-nanna-na-ni-na

(signaturen till "Boktipset" minns ni kanske?) Eftersom jag recenserar glass och filmer kan jag lika gärna recensera böckerna jag läste på semestern.

Råttfångerskan / Inger Frimansson - jag läste en hel del Inger Frimansson en period men överdoserade lite tror jag, för jag blev skittrött på henne. Alla böcker var samma stuk och ohyggligt lika varandra tyckte jag då. Nu var det ett par år sedan och den här boken är bra, men det råder inga tvivel om att det är en typisk Frimansson. Påminner även om "Den som håller ljuset" av Karin Fossum. Hursom, den är rätt bra och lite udda. Inte en bok jag rekommenderar för den som lider av råttfobi dock.
Paganinikontraktet / Lars Kepler - läste "Hypnotisören" förra semestern och tyckte den var skitspännande, förutom slutet som var lite overkill. "Paganinikontraktet" var minst lika spännande, jag tyckte den var jättebra. En riktig bladvändare! Dessutom har jag fått för mig att Joona Linna är snygg, haha.
Tusenskönor / Kristina Ohlsson - jag gillade hennes "Askungar" och "Tusenskönor" började jättespännande. Den är bra, men det blir lite rörigt mot slutet och lite mycket folk att hålla reda på. Men jag kommer absolut läsa den tredje boken.
Radhusdisco / Morgan Larsson - men åh! En uppväxtskildring som är glad och positiv! Som dessutom utspelar sig på 80-talet. Är man född 1968-72 eller därikring så är det skyhög igenkänningsfaktor, vid flera tillfällen var det så jag tänkte "men har den här killen gått i min klass eller??". Man blir glad av att läsa om Morris och hans vänner.
Tre apor / Stephan Mendel-Enk - den här uppväxtskildringen var inte fullt lika munter och framför allt var det noll igenkänningsfaktor. Men den var bra ändå. Påminde om "Populärmusik från Vittula" fast den utspelar sig i en judisk familj i Göteborg. Ganska vemodig, men stor humor mellan varven.
Smuts / Katarina Wennstam - jorå den var rätt bra och lättläst, men inget som hängde sig kvar i minnet precis.
Vårlik / Mons Kallentoft - okej, jag är inte klar med den här än men jag har kommit halvvägs. Har tyckt att hans tidigare böcker varit rätt bra, men nu är det väldigt mycket samma lika faktiskt. De där kursiva inslagen när de döda pratar skummar jag bara igenom, det har varit okej tidigare men nu tycker jag det mest är tröttsamt.
 

Kommentarer
Postat av: anette

Jag har också fått för mig att Joona Linna är snygg. Han framställs ju som en blond snygging som är nånstans mellan 45-50.. Det ska bli spännande att se vem de väljer att sätta som hans rollfigur när de filmatiserar dessa böcker. Jag har försökt att googla mig fram till något men inte hittat det. Kommer man att tänka bra figur... eller vaaa faen tänkte de på.

2011-08-08 @ 20:16:16
URL: http://nettanplattans.blogg.se/
Postat av: anette

http://mvt.se/kulturnoje/ovriga/film/1.1206827-han-spelar-hypnotisoren-



Just den jag inte ville se som Joona Linna ska tydligen spela honom.. Känns som om MP är lite för överrepresenterad när det gäller polisroller mm.

2011-08-09 @ 15:19:44
URL: http://nettanplattans.blogg.se/
Postat av: Sara svarar

Men neeeeeej, inte Mikael Persbrandt!! Så galet förutsägbart och fegt. Här har man en film som säljer sig själv, det fanns ju världens chans att INTE välja de gamla vanliga dragplåstren. Suck.

2011-08-11 @ 00:33:17
Postat av: anette

Nää jag håller med dig. Det borde ju finnas en handfull andra manliga skådespelare i sverige som skulle klara av denna roll på ett utmärkt sätt. Jag har supersvårt att se MP som JL. Lika fel som att se Felix Herngern i en machoroll när man är van att se honom i en konflikträdd Solsidan roll. Hoppas hoppas att MP drar i sig lite för mycket kokain så att han sjabblar bort denna roll.. ;-)

2011-08-12 @ 21:07:47
URL: http://nettanplattans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0