Schlager-skrattfest

Håhjaja, semifinal 1 avklarad och jag hade magknip av skratt redan efter fyra låtar. Sverige gick vidare och det var ju för väl det, speciellt med tanke på konkurrensen. Mina favoriter annars var Schweiz som av någon outgrundlig anledning INTE gick vidare. Hur? Men? Va? Det är inte första gången heller, jag vill minnas att de hade en bra låt även förra året men då valde folk att rösta på estniska skojpirater i stället... Det blir ingen betygsättning av låtarna, men väl omdömen (med reservation för att jag kan blanda ihop eller glömma lite, alla länder är ju samma lika känns det som).

Montenegro - jomen det började ju lysande.. Spattig dansare tar sig själv på fullt allvar och gör Travolta-moves. Jag satte brownie i halsen och höll på att svimma av schlagerchock redan efter en minut.
Tjeckien - men allvarligt, lägg av och tramsa för fan! Stålmannen-outfit och en massa larv bara, blä!
Belgien - halvpackad Elvis-imitatör i en helt hopplös låt. Skulle varit ofantligt mycket bättre om sångaren faktiskt kunde sjunga och inte sluddrade en massa.
Vitryssland - vad är det med ryssar som gör att de ser så ohjälpligt efter ut oavsett vad de gör? Kommunismen rasade ihop för 20 år sedan men de har fortfarande samma töntiga frisyrer och gör samma töntiga rockmoves. 
Sverige - ja jisses, här snackar vi en kvalitetshöjning som heter duga. Här sjungs det ordentligt utan trams!
Armenien - först trodde jag de hade ormar på sig, det var fan läskigaste outfiten i afton. Hade inte låten känts så lång hade den varit helt okej i sammanhanget.
Andorra - först kom jag ihåg hur den lät och tyckte den var lite catchy men nu har jag redan glömt bort..
Schweiz - oooooh, me like! En genuint BRA låt. För första gången i ESC röstade jag. Uppenbarligen till ingen nytta...
Turkiet - tja, den lät som den kom från Turkiet. Varken mer eller mindre. En av de mer hyfsade i startfältet.
Israel - hrm... här flamsade jag och Elinne så vi helt missade det fina budskapet..
Bulgarien - *asg* Men VAD var detta?? Arn möter Stålmannen. Är cape det nya trendplagget? Och brudarna såg ut som Ronja Rövardotter på syra. Och, hahahaha, dom där styltmänniskorna då? Med Johnny Weissmüller-kallingar! Jag blev helt nervös att han skulle tappa dom, det såg verkligen ut så. 
Island - bomull för öronen efter allt elände. En trevlig sång.
Makedonien - jag gillar 80-talet men det är inte tufft att 2009 se ut som Bon Jovi anno -87. Astöntig låt dessutom, sån där hopplös ryssrock.
Rumänien - det blir inget nobelpris direkt till den som skrivit texten om hur balkanbrudar gillar att partaja...
Finland - jag fattar verkligen inte hur den här kan vara så poppis. Man kan inte vara 40 bast och ha bakochframvänd keps! Jag tyckte det såg ut som nåt slags lärarspex där man försökt klä ut sig till hiphopare, så som vuxna tror att kidsen ser ut. Skitpinsamt! 
Portugal - versen var bättre än refrängen. Scenbakgrunden såg ut som soffan i "Boktipset".
Malta - oj så skrikigt! Och oj så tråkigt!
Bosnien & Hercegovina - balkanballader är inte riktigt min melodi. Det blir dessutom minuspoäng för medaljen sångaren hade hängt om halsen. 

Tja, summa sumarum inte mycket att ha. Men roligt som fan var det! Förutom då att schweizarna inte gick vidare. *suckar* På torsdag är det dags igen!
 


Kommentarer
Postat av: Marion

Skit i kepsen - Finlands låt kan jag inte sluta nynna på den är en av mina favvosar!

2009-05-16 @ 00:10:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0