En något ostrukturerad söndagshajk

Ebba och jag bestämde tidigare i veckan att vi skulle hajka idag. Vi bestämde inte mer än så och har varit upptagna, så i morse frågade jag om hon hade något önskemål men det hade hon inte, så jag satte mig och googlade lite hastigt. Carina hade tipsat om en slinga hon gått, men jag hade inte hunnit fråga henne något närmare om den utan försökte komma ihåg den lilla information jag fått. Hursomhelst, vi bestämde att ta sikte på Ånnaboda och se om vi hittade den slingan därifrån, annars fick vi improvisera. Improvisation blev temat för dagen kan man säga. Vi började att gå åt ett håll, sen ändrade vi oss och hakade på en frisbeegolfled, för att byta till en mountainbikled, för att sedan byta till Bergslagsleden. Vilket velande! Vi hade ingen aning om vart vi var på väg, men resonerade att vi knatar väl på tills vi känner att vi kommit halvvägs mot vad vi tror att vi orkar, och då vänder vi. 
 
 
Vi vandrade på, och huxflux så hade vi hamnat på slingan Carina tipsat om. Det satt en liten karta som vi kunde titta på och jag fattade ingenting hur vi lyckats gå, men skitsamma, nu var vi ju ganska rätt. Det var en bitvis svår vandring, över stock och sten och rötter, men i väldigt fin natur. Eftersom det regnat lite grann tvärdog min mobil så jag kunde inte ta några bilder. Vi traskade vidare och tog en matpaus vid en rastplats. Även där satt det en karta och jag tyckte inte alls det stämde, vi kunde nog inte gå som vi tänkt för då skulle vi nog hamna helt åt tjotahejti. Vi tog det säkra för det osäkra och vände och gick samma väg tillbaka. 
 
Tre timmar promenerade vi och när vi var framme vid bilen var vi bra trötta och blöta (alla utom Halonen som hade ett piffigt regntäcke). Partyvalpen är väldigt vädertålig med all sin päls, men nu var hon dyngsur och kall, kraken. Hon är inte döförtjust att ha täcke på sig och har tidigare bara fått ha det när det varit riktigt svinkallt. När vi kom hem sladdade jag in på nätet och beställde en badrock åt henne i alla fall, så blir hon torr och varm lite snabbare när vi varit ute i ruskväder. 
 
Även om det var en virrigare hajk än vanligt, och stundtals dåligt väder, så var det ändå en mycket trevlig tur! Nästa gång ska vi försöka vara lite bättre förberedda. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0