Mitt papperslösa liv

Om någon undrar hur meckigt allt blir när man blir av med sin plånbok så är svaret JÄTTEMECKIGT! Gaaah! Jag spärrade ju korten direkt när jag upptäckte att plånkan var försvunnen, så just den biten var det inga problem med. Tills jag ju kom på att jag varken hade några pengar eller kort och ju var tvungen att ta taxi hem från flygbussen när vi kom hem miss i nassen. Nu var det inte heller något större problem. Elisabeth kunde låna pengar åt mig om jag ville. Det behövdes inte, vi fick vårat bagage snabbt så jag hann växla mina kvarvarande euron till svenska stålar redan på Arlanda. Men sen började krånglet. Inga kort betyder att man får släpa runt på mynt och sedlar. Ingen plånbok betyder att man få ta vad man har, i det här fallet en liten tygportmonnä. Inget körkort (eftersom det låg i den försvunna plånkan) betyder att man får använda sitt pass som legitimation.
 
 
Då uppenbarar sig nästa problem - passet gick ut för en vecka sedan. *stön* Nu har jag i alla fall fått nya kort och köpt en normal plånbok. Något nytt pass eller nytt körkort har jag inte skaffat än dock, så jag är utan giltig identitetshandling. Jag har i alla fall anmält det förrymda körkortet till både Transportstyrelsen och polisen. Första gången jar ringde polisen fick jag nr 67 i kön. Hejdå, sa jag och la på i vredesmod. På jobbet skrattade dom åt mig. "Men Sara, du måste ha lite tålamoood". Andra gången jag ringde fick jag plats 162, men då hade jag tålamod och faktiskt gick det rätt snabbt. Man kunde dessutom välja att bli uppringd så slapp man sitta och vänta i telefonkön.
 
Jaha, då var det fixat. Nu inträder något av ett Moment 22. När nya körkortet kommer kan jag inte hämta ut det med passet eftersom det är ogiltigt. Nytt pass kan jag inte fixa utan körkortet. Annamalin trodde att det gick om jag fixade personbevis från skattemyndigheten. Annars får jag väl be någon vän som har giltigt id att följa med som målsman och intyga att jag är jag... Stöööön... Tips: bli inte av med plånboken, det är allt jag säger.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0