ESC, Le grande Petra Mede finale

Eurovision Song Contest 2013 kan även kallas The Petra Mede Show Extravaganza. Satan som hon jobbade! Vilket lass hon drog! Och så jäkla bra hon var! Petra Mede - douze points. Jag är helt SJUKT imponerad. Nu jobbade jag igår så jag hann inte se hela programmet (tror mest jag missade röstningen) men mellanakten var ju galet kul. Stor humor med Fredrik Reinfeld, haha.
 
Jag, Marion, Kristoffer och Pia försökte kolla på jobbet. Jag krafsade ihop ett röstningsschema i sista sekunden så vi kunde sätta poäng. Vi började väldigt genomtänkt och omsorgsfullt, sen på slutet tröt tålamodet och vi gav mellanmjölksbetyg till allt tror jag. Megajumbo blev Armenien, vinnare blev Norge. Kvällens skrattfest var Rumänien. Kristoffer hade inte sett semin så han var inte alls förberedd på kastratvampyren och blev helt chockskadad. Jag skrattade så glasögonen immade igen. Marion kände sig en smula mobbad, hon tyckte den var lite svängig.
 
Jag hade ju Danmark i topp så det var helt okej att den vann. Däremot är det HELT oacceptabelt att Irland kom sist. Hur? HUR?? Visst, det lät lite sisådär med sången den här gången, men hallå.. Armenien, någon??
 
Taltidningsjuryns topp 3 blev 1. Norge 2. Danmark 3. Estland. Estland tror jag gynnades av det tidiga startnumret då vi fortfarande var pigga och glada och snälla. Estland vann även priset för snyggast klänning.
 
Sen är det ju även så att man måste ha en liggalista. Resultatet där blev 1. Grekland (sångaren med kjol och gitarr, bara så att ingen känner sig manad att skoja om gubbstrutten med pyttemandolinen eller vad det nu var för instrument) 2. Irland (tribaltrummisarna, inte sångaren) 3. Litauen 4. Italien
 
Omdömen om de direktkvalificerade bidragen:
Frankrike - jomen den här gillade vi alla tre. Hon såg ju, som alla redan konstaterat, ut som Courtney Love, men rösten och soundet tyckte jag påminde lite om Guesch Patti. Snygg klänning också.
Spanien - kvällens mest förvirrade låt, de bytte tempo typ tre gånger. Förfärlig sång också, falsk rätt igenom. Usch! Enda pluset var den fina gula färgen på sångerskans klänning.
Tyskland - mein Gott... Hypen som kom av sig. En blek "Euphoria"-ripp med kass sång och blekt framförande. Låten hade potential men som sagt, framförandet föll ju platt till marken.
England - jomen Bonnie Tyler är ju yngre än förra årets Engelbert Humperdinck, så det är ju ett steg framåt antar jag... "Jag visste inte ens om att hon fortfarande levde" utbrast Marion. Jättetrist låt, ett riktigt sömnpiller.
Sverige - jag har verkligen försökt att ta till mig den här låten, men det går inte. Men i finalen är man ju ändå patriot och hejar, men jag blev besviken. Tyckte inte alls Robin levererade. Mumlig och oengagerad sång och ett bokstavligt talat beiget framförande. Varför hade de inte bytt kläder?? Dansarna såg fortfarande ut som Zlatan på vandring i Alperna och Robins kläder kunde ha kommit från ESC 1984. Jättetrist.
Italien - nja, tråkig ballad och en för blå kostym. Annars var han ju fasligt rar att se på, men låten gick in genom ett öra och ut genom det andra.
 
Grattis Danmark, nu får ni vara snälla mot oss svenskar när vi kommer i flock till Parken om ett par veckor :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0