ESC, semi 2

Den här semin var ju väldigt mycket bättre än ettan måste jag säga. Flera riktigt bra låtar och med något undantag var det inga störrre katastrofbidrag som gick vidare. Bäst var som vanligt Mums-Mums och Petra. Dom är helt awesome! Även den här gången skrattade jag jättemycket, främst åt att mr Lordi dök upp och höll på att skrämma slag på ett par äldre herrar i guldkostym. *asg* Men hur gulliga var inte dom då, som sparade pengar varje månad för att kunna åka på finalen varenda år. Nördar liksom, gotta love them!
 
Lettland - vilken rivstart! Värsta coola synthljuden! Sången var lite för brölig för mig och gossen såg ju helt gråtfärdig ut, men jag gillade verkligen låten.
Polen - mjahaja... Conchita Wurst och Dave Grohls lovechild kom direkt från sitt jobb som cirkusdirektör och hann inte byta om.. Låten var väl inget vidare och jag tyckte det var lite oväntat att den gick vidare. Kvällens största skräll var det ändå inte.
Schweiz - men el snarko så trist. Jajaja, det rök om tuttarna. Helfestligt. Verkligen.
Israel - den här påminde om "Molitva" som vann för Serbien när det nu var. Bra sång och bra framförande. Kul att min efter-en-halvtimmes-promenad-i-regn-frisyr verkar blivit populär.. Bland killar..
Vitryssland - vitryss-Legolas sjöng inget vidare. Bakgrunden var inte heller så kul, det lev lite väl mycket vargar och drömfångare och indianfjäder-stuk som jag avskyr. Låten däremot var det inget fel alls på och jag tog för givet att den skulle gå vidare.
Serbien - ,skrikigt och skränigt och buckliga läderkorsetter. Hu.
Irland - my God så trist! Oväntat svag sånginsats och en hejdlöst intetsägande låt. Irland har verkligen totalt tappat stinget i Eurovision, dom får nog snart ta och skicka Johnny Logan igen.
Makedonien - DonnaDonnaDonnaDonnaDonna!! Vafan liksom... Helt enkelt förfärligt, alltihop.
Litauen - Balt-Danny var ju jättesöt! Det är så långt jag kan sträcka mig gällande att kommentera hans utseende just nu, måste googla och se hur gammal han är innan jag säger något mer :) Nej men jag tyckte det var en bra låt och bra ljuseffekter.
Australien - favorittippad och jag tror den kommer åtminstone topp 3 även om jag själv inte blir lika såld som många andra verkar vara. Men det är helt klart en bra låt i sammanhanget och hon sjunger skitbra.
Slovenien - nu blev det såhär konstigt igen. Poppigt och country och sprutande eld och en klänning gjord av en "Ex on the beach"-bikinin och ett lakan, och så en stavhoppare som fastnat i vinkelvolten. Spretigt, to say the least. Och dåligt.
Bulgarien - men vilken bisarr klädsel med den där hudfärgade byxorna med reflexband på. Hon fick ju helt absurda ben! Låten var helt okej och framträdandet bjöd på kvällens helt klart coolaste örhängen.
Danmark - hade jag inte haft en gay FB-vän med danskt påbrå som gillade allt som skrivits om de här gossarna så hade jag nog knappt märkt att de öht var med. Tråkigt reklamradioskval med högt utslag på floskometern.
Ukraina - den här noterade jag redan i inför-programmet. Asschysst beat, bra sång, lagom mycket etnoinslag och ett snyggt framförande.
Norge - förvirrande tempoväxling och lite för mycket nosande på "Euphoria".
Georgien - *asg* Men det här var väl kvällens högoddsare ändå? Indierock med Noel Gallagher-look-alike och en totalvimsig låt där det inte är helt självklart vad som är vers och vad som är refräng. Men jag älskar basslingan!
Albanien - vilket sömnpiller. En sån där låt som skulle kunna vara med 1983 som 1997 som 2002 liksom. Den hade någon vag Bond-fläkt över sig men sångerskan var ju urtrist. 
Belgien - mjao.. Lite poppig sådär, men sångerskan var lite för mycket Amy Diamond och hade klen utstrålning. Men jag tyckte den var ett skönt avbräck, den stack ut lite. 
 
Mina favoriter inför finalen (förutom Frans såklart, och big five som jag hört för lite av) är Lettland, Ukraina, Litauen och Armenien tror jag. Däremot tror jag segern kommer stå mellan Ryssland och Australien. 
 
I morgon blir det chips och likör med bästa soffjuryn at casa de Frodis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0