Löpning, elefanter och min nya celeb crush

Det har ju inte blivit något springande på ett tag då vi hostar och är sjuka, men förra veckan hann vi med tre pass tror jag. Det går bra! Eftersom jag lyckades springa en hel km i sträck så var målet att orka 1200 meter den veckan. Jag vill ha lite lagom ökning så jag inte blir besviken och tappar sugen. Sen har vi ju konstaterat att jag har noll uppfattning om det här med sträckor och fart och sånt. Man kan säga att målet uppfylldes med råge redan första dagen. Jag orkade 2 km! Bara sådär! Gången efter orkade jag 2,3 km! Jag är så imponerad och förvånad. Ebba är ju mycket för att träna för att spinga lopp, något jag hårdnackat sagt nej till (som den borne skeptikern jag är). Men sen hittade jag av en slump det här helt fantastiska evenemanget. Springa en mil i London iförd elefantdräkt vore sannerligen något att pricka av från listan över nya saker att prova. Nu blir det inte i år naturligtvis utan nästa år. Ett sånt lopp kan t o m jag tänka mig att vara med i. Det är i London, bara det. Man får en elefantkostym. Och det är för en god sak, för de stackars föräldralösa elefantungarna i Afrika vars mammor fallit offer för tjuvskyttar och trophy hunters.
 
Jag älskar ju elefanter och jag blir fullständigt förtvivlad över det faktum att de snart kan vara utrotade. Hur kan man jaga utrotningshotade djur? Jag känner mig maktlös också. Jag är ju bara jag, vad kan jag göra? Jag har inga pengar att göra skillnad för. Jag har ingen arena. Jag har ingen röst som hörs över hela världen och som kan påverka och göra skillnad. Nu finns det tack och lov en person som har både pengar, inflytande och en röst och som mer än gärna använder allt detta i olika djurfrågor - Ricky Gervais. För ett par veckor sedan var det ett jädra hallå på både Facebook och framför allt Twitter om Ricky G's fördömande av trophy hunters. Seriöst. Hur kan man på något vis rättfärdiga/ha förståelse för trophy hunting och canned hunting? Det är barbariskt! Och hur i hela fritidsgården får man för sig att gå i verbal clinch med en brittisk, storkäftad komiker om detta inför dennes miljontals följare?? Du är döööööd redan innan du börjar! Det är ett allvarligt ämne och jag har tyckt en del bilder varit jobbiga att se. Men framför allt har det varit oerhört underhållande att se dessa morons bli fullständigt pulvriserade av Ricky Gervais. Nån idiot postade en asgammal, svartvit bild på Nelson Madela som skjutit en gasell och ba "kolla, vad säger du nu då?!", ungefär som att påvisa att alla som jagar inte är elaka människor som ska straffas. *tar mig för pannan* Ricky ba "aaa, asså jag låter honom komma undan, han har ju gjort sin tid i fängelse skulle man kunna säga..." (min översättning). Jag älskar hans engagemang! Jag älskar hur han använder sitt inflytande och hur han är saklig samtidigt som han är totalt hänsynslös i sina ord. En del kvinnor tycker det är sexigt med män som gillar barn, jag tycker det är sexigt med män som gillar djur. 
 
 
 
Som sagt, mig är det ingen som lyssnar på. Men jag fortsätter vara elefantfadder hos WWF. Och  väntan på att Ivory Ella börja sälja sina grejer utomlands får jag nöja mig med att sponsra Elephantparade
 
Och nästa år ska jag springa en mil iförd elefantkostym. Det lär bli en syn för gudarna! 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0