Wonderful Copenhagen, semi 1 i ESC

Wohoo, nu är det igång! Första semin var ju inte på något sätt bra, men heller inte så katastrofalt som det brukar kunna vara.
 
Armenien - jomen den här har ett beat som jag gillar. Problemet är att killen inte sjunger särskilt bra och att texten är galet enformig. I konceptet ESC ingår ju att man ska klaga på klädseln också. Här var det Star Trek-tröja under en gummirock med sammetsslag. Men låten kommer gå bra, det känner jag på mig.
Lettland - men seriöst... Kvällens tramsigaste låt. Minns ni den finska duon Boomfunk MC's som hade en hit i slutet av 90-talet med "Freestyler"? Lillkillen i videon har tydligen flyttat till Lettland och sjunger om kakor... Jorå..
Estland - det här var ju ett avancerat dansnummer, men allt som allt lät det som en blandning mellan Danny och Loreen. Fast sämre då, såklart.
Sverige - ja vad ska man säga? Jag är som bekant inte så förtjust vare sig i låten eller artisten men hon var ju lätt bäst i kväll! Heja Sanna, bra jobbat!
Island - färgchock deluxe. Stundtals var ju låten lite halvsvängig, men sen huxflux bytte de låt och bara blajade runt och i bakgrunden stod det några som såg ut som ZZ Top utklädda till en påse winegum. Men det var ju ändå inte hälften så dumt som den där kakbakslåten.
Albanien - jättetrååååkigt...
Ryssland - jamen vad befriande med ett tvillingpar som kunde uppträda lite sansat men ändå ha ett festligt hårtricks! Fräcka tillhyggen också, med de där Gandalf-stavarna i plexiglas.  Låten var rätt bra också.
Azerbajdzjan - snyggt framträdande med mycket rött, trapetskonstnär och kyrka i bakgrunden. Snygg sångerska också men låten var lite halvtrist.
Ukraina - tjohej vad det går! Halvhottie som springer i ett hamsterhjul förde tankarna till Die Krupps "Machineries of joy". Tyckte det här var rätt poppigt.
Belgien - hahahahahahahahahahahaha! Kvällens skrattfest! Det här var ju Ross the intern från Jay Leno show som var ute på ett nytt busigt uppdrag! Vilken helt för-FÄR-ligt usel låt, jag dog ju. Tack och lov ingen finalplats, det hade jag inte klarat av.
Moldavien - håll i hatten, här kommer en valkyria och hon är fan arg! Hungrig är hon också, så till lunch blir det en gladiator uppträdd på ett grillspett som kommer stekas över en öppen eld. Sådetså, no mercy!
San Marino - efter lång och trogen tjänst fick Valentina Monetto äntligen till det. Hur det gick till vet väl ingen egentligen för låten var ju jättetråkig.
Portugal - några som däremot inte fick till det efter ännu längre och trognare tjänst är Portugal. Inte så konstigt. Osvängig låt, okarismatisk sångerska som såg helt jättebesvärad ut när bongokillen närmade sig, hahaha.
Holland - men näääääjjjjjj..... Country.. Förutom dansbandssaxofon är steel guitarsvaj det värsta jag vet. Och en låt som börjar som "Proud Mary" kan inte vara bra, det går mot naturlagarna.
Montenegro - snyggt! Hur fick dom till det där, med skridsko?? Hyfsad ballad där uppträdandet ger en extra piff.
Ungern -  pekoraltext som säkert är fin och viktig men som jag avskyr eftersom jag inte vill bli skriven på näsan. Mitt i låten råkade någon dessutom skruva upp hastigheten på trummaskinen till max, vilket skapade viss oreda.
 
Plus till mellanakten där vi fick uppleva Köpenhamns alla sevärdheter. Nästan som när jag och devoteebrudarna var där för ett år sedan. Men vi fick inte träffa drottningen förstås, VI TRÄFFADE JU FLETCH!! Ja, jag kommer tjata om det tills jag döööör.
 
Summa summarum - inte många favoriter. Men de jag tyckte mest om gick vidare. Och inga tramsiga bagare! So far, so good.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0