It aint over 'til the skinny, bearded lady sings

Vilken kväll! Vilken final! Vilken vinnare! Conchita var vinnaren hos soffjuryn at casa de Frodis också, följd av Sverige och Rumänien & Ryssland på delad tredjeplats. Megajumbo blev Polen, som bara fick en ynka poäng. Näst sist kom Tyskland och sen faktiskt Norge. Det var mina fellow jurymedlemmar som sänkte Norge, jag hade lätt placerat den där gräsliga cheescakelåten efter Norge. Jag delade ut två nollor - till Polen och faktiskt också till Schweiz. Jag blev så jävla trött på sångarens hurtiga dansbandsflin och det där jäääkla visslandet! Låten var dessutom skitdålig så det blev liksom för mycket och jag blev bara arg och då fick det bli noll. Basta! Elisabeth började asgarva. "Men blev du så arg att du gav NOLL??" Ja det blev jag! Island höll på att driva oss till vansinne för vi kom inte på vilken låt den lät som. I morse kom jag på - "Centerfold" med J Geils Band. Tror jag.
 
Hur var då de bidrag som var direktkvalificerade? Mja, inget vi direkt gick igång på någon av oss.
 
Tyskland - åh herregud... Det var väl rätt otacksamt startnummer att hamna mellan Conchita och Sanna, men inget startnummer i världen hade kunnat rädda det här. Fruktansvärt dålig låt och fruktansvärt tråkigt framförande. Ett stort sömnpiller.
Frankrike - ja här spexade dom till det vill jag mena! Nej det var inte särskilt skoj men sannerligen inte sämst i fältet.
Italien - enda pluset är att hon sjöng på italienska. Annars var det typiskt trist italiorock.
Spanien - har man inte hört de här låten hundrafemtiotre gånger? Tävlade dom inte med den förra året och året innan det? Men hon kunde sjunga! Stylisten får minuspoäng för den osmickrande klänningen.
Danmark - jomen bibbidi-bobbidi-boo på dig själv! Den var ju rätt lätt att komma ihåg och totalt harmlös. Lite för gnällig sång för mig.
Storbritannien - vad var det här? Någon slags kampsång där de styckat upp Ola Salos gamla fjäderoutfit och delat systerligt och broderligt på. Dålig artikulation på sångerskan, jag hörde knappt vad hon sjöng.
 
Och så var det det här med liggalistan också. Det var förfärligt skralt utbud i år, men jag får väl krafsa fram tre som duger i krig och svält. 1. Frankrike (han med frisyren alltså) 2. killen i hamsterhjulet 3. Pilou
 
Lotta och Ninni ba "Men Danmark då??". Ehm, en tolvåring som sjunger om Scooby Doo? Nejmen jag tror inte det va.
 
Det var en bra final på alla sätt! Fantastisk scen, bra resultat, bra programledare. Mellanakten när Pilou var på museum och Lordi skrämde skiten ur ungarna var ju asrolig. Ovanligt få katastrofbidrag och inte en massa tramsiga skämtlåtar heller.
 
Och alla vita, kränkta heteronormativa män som gnäller om att det väl inte ska handla om politik i ESC utan musik - ja? Vinnarbidraget bjöd på 1. en bra låt 2. GRYM sång 3. ett fantastiskt framförande. Vad mer kan man begära när det tävlas i musik?
 
Thank you Europe!
 
  
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0