Cheesecake och wurst - ESC, semi 2

Jag kunde inte helhjärtat engagera mig i semi 2, då jag hade ett jobb att sköta (jamen jag vet, sjukt onödigt påhitt) men alla bidrag kollade jag på i alla fall.
 
Malta - men oj så trist. Det kändes så vansinnigt omodernt och oglammigt, och dessutom sjöng tjejen förfärligt skrikigt.
Israel - men hur kunde inte den här gå vidare?? Jag tyckte den var en av de bättre i startfältet. Det var lite synd.
Norge - i grunden var det här en hyfsad låt, men jag tyckte sången var lite gnällig.
Georgien - jahaja. Temadag på förskolan Batiken, då satsade pedagogerna på sång och musik. I demokratisk och fritänkande anda fick alla välja själva vilken låt dom skulle spela. Så bra det blev...
Polen - men kom igen för fan... Vad var det här för trams? En polsk fäbodjänta? Jag är ingen bondmora precis, men till och med jag fattar att det inte är så det går till när man kärnar smör. Suck.
Österrike - Ola Salo i drag och jag FAKKING LOVE IT!! Bra låt, bra sång, bra artist - det här är min vinnare. Det är morsans favorit också. "Han är skitsnygg! Och sjunger jättebra!". Heja Conchita Wurst! Jag ska till och med rösta på lördag, det tycker jag alla ska göra.
Litauen - inte ens en vesslefräck kjol kan rädda en jättetråkig låt.
Finland - haha, men det här var lite roligt. Ett ungt Kent med bara mini-Samis på alla poster! Det var ganska bra förutom att sången lämnade en del att önska. Plus till sångarens toksnygga jacka.
Irland - eh, vad sa? Förlåt, jag lyssnade inte så noga. Jag blev distraherad av två karlar i kilt. Kasey Smith hade lånat Conchitas klänning och fyllde ut den med råge. Kvällens mest ihopklämda tuttar, ajajaj det kan inte ha varit bekvämt. Låten var en axelryckning, och det säger jag inte bara för att jag knappt lyssnade.
Vitryssland - åh herregud... Vad FAN var detta?? Jag trodde det var ett skämt först, sångaren såg ju ut som han i "Café bärs". Ostigt var ordet, helt förfärligt dåligt. Och hur kunde den gå till final?
Makedonien - den var väl rätt okej, men saknade liksom lite oumpf. Och det blir ju automatiskt minus om man har en snubbe i onepiece som dansare.
Schweiz - Norge vann med en fiolhobbit för några år sedan så Schweiz provar att skicka en fiolfaun som visslar. *ryser* Nej det här var tramsigt och dåligt och sångaren såg helt malplacerad ut. Och varför såg han så glad ut? Fanns väl inte att flina åt i det numret.
Grekland - upp och hoppa studsmatta gott folk! Typisk "partylåt" á la ESC med halvkackig sång och töntiga moves. Alltså, det där med att dra av sig jackan bara över ena axeln (för att sedan dra på sig jacka ingen) - vad är det?? Det ser ju asfånigt ut. Varför gör man så?
Slovenien - Marit Bergman står och hötter med en tvärflöjt. Rätt hyfsad låt om än inte i samma klass som Sanna och Conchita.
Rumänien - Paula och Ovi var mina favoriter sist de var med. Den här var inte lika bra, men tillhör toppskiktet även om det blev lite för mycket av det goda ibland. Sköna synthljud!
 
Nu har jag inte lyssnat på de direktkvalificerade låtarna, men av de här som gått till final är mina favoriter Österrike, Rumänien och Sverige.
 
För övrigt kan Pilou vara det sötaste namn jag någonsin hört.
 
På lördag håller vi tummarna för Sanna och Conchita!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0