Ni-na-ni-na-ni-nana! Boktips!

Det är oktober och snart är jag klar med årets hög av semesterböcker :) Åja, för det mesta brukar högen räcka till nästa års semester så jag har jobbat på bra tycker jag. Jag är skitnöjd med den senaste skörden!
 
Två soldater/ Roslund & Hellström - jag gillar deras andra böcker och den här var bra den med. Mycket välskriven som vanligt, och andan är samma som i de andra. Den väcker tankar och funderingar, och är upplysande och kritisk. Det enda jag inte gillade riktigt var slutet, i övrigt har de återigen gjort ett mycket bra jobb.
Fallet Thomas Quick - Att skapa en seriemördare/ Hannes Råstam - åh herregud.. Jag visste att hela det här Quick-debaclet var illa, men jag kunde ju inte tro att det var SÅ illa. Och de inblandade verkar ju inte ens ha vett att skämmas! Det är inget mindre än en skandal av grandiosa mått. Helt jävla sanslöst. Läs! Det är allt jag har att säga.
Delhis vackraste händer/ Mikael Bergstrand - ni vet när man funderar lite i banorna "Man kanske skulle sadla om och bli författare, skriva en kul bok om alla galna grejer man varit med om" - och så är det någon som redan skrivit den boken? Nä, så är det ju inte precis. Men den här boken hade jag velat skriva. Den är så rolig! Inget märkvärdigt sådär, bara mysig och småkul och roligt formulerad utan att vara för konstlat lustig.
Det du inte såg / Patrik Sjöberg & Markus Lutteman - jag ska erkänna att det var skvallerkäringen i mig som gjorde att jag köpte den här boken. Nu fick jag bra mycket mer än så kan jag säga. Jag gillar verkligen Patrik Sjöberg, han är så härligt dryg och bångstyrig och jag kan förstå hur han måste reta fullständig gallfeber på folk. Boken ger en väldigt intressant inblick i idrottsvärlden (SOM jag hade velat vara med på "Hochsprung mit Musik", nån slags bisarr kombination av disco och höjdhoppstävling!) genom Patrik Sjöbergs karriär och i hans liv naturligtvis. Den är välskriven och jag kan riktigt höra Patrik säga dom där sakerna. Samtidigt som den är intressant och lite sorglig ibland är den även galet underhållande med dråpliga händelser och framför allt fantastiska formuleringar. Jag har skrattat högt flera gånger och jag kunde aldrig tro att den här boken skulle vara en sån bladvändare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0