ESC, semi 2 - årets tv-krock

Jamen jisses vilket meck det var igår. Eurovision och hockey. Den här semin var lite sämre tyckte jag, men mer jämntjockt dålig.
 
Lettland - i år slapp vi ju tack och lov de irländska flipperkulorna Jedward. Men då kom två lettiska discokulor i stället. *stön* Tror de rappade på engelska, det är en smula oklart. Mest hoppade de runt och viftade med armarna. Galet omodernt och skitdåligt. Och såna där gitarrkeyboards, finns dom ens längre??
San Marino - den här hörde jag inte så mycket av eftersom jag och Janne blev JÄTTEOSAMS om huruvida vi skulle titta på hockey eller ESC, haha. (Janne hittade hockeyn på TV4Direkt på datorn så alla blev glada och nöjda i slutändan, sen skrattade vi åt hur skitarga vi blivit). Men SÅ himla usel var den inte, jag blev lite förvånad att den inte gick vidare.  Ett uppköp för Valentina Monetta som fick tävla förra året med den där vedervärdiga Facebook-låten. Snygg klänning.
Makedonien - jamen håll i hatten! Mamman i "Alla älskar Raymond" gastar loss med Peter Jöbacks lillebror. "Hon glömde lämna huset hemma" var Evas omdöme om damens klädsel, hahaha. Men fy fan så det lät alltså. Varsin låt sjöng de och aldrig skola de mötas. Typ.
Azerbajdzjan - snygg show med gubben i lådan! Mer än så var det inte, en rätt tam ballad. Lite blek och ostadig sångare.
Finland - men vilket trams! Spice Girls-skor har man ju inte sett på den här sidan av millennieskiftet. Nä, jag tyckte det här var jättetråkigt och blajigt. Och två brudar som hånglar i Eurovision såg vi ju redan när TaTu var med, vilket också var ett bra tag sedan.
Malta - en gråbrun sörja (upphottat med lite terrakotta) med kvällens mest okarismatiske sångare. Det hjälpte inte att han såg hysteriskt byfåneglad ut HELA tiden, det var ett riktigt sömnpiller.
Bulgarien - oh dear God. Bulgarisk hockeyfrilla goes bananas på allt som går att trumma på. Och så en superdupertuff hiphopkille med frigolitblocksstora gympadojor (såklart) och kepsen käckt på svaj när han lirar - SÄCKPIPA! Antitesen till a match made i heaven. Och så en jätteskrikig sångerska, en folkdräktsklädd kör och självlysande trumpinnar som pricken över i. WAN TO TRI FÅR! Hu så uselt!
Island - mjaha, Thomas G:sson valde att sjunga själv? Isländska är ett så vackert språk och det gjorde sig bra här tyckte jag.
Grekland - let's party motherfuckers, spriten är gratis! En grekorkester som klätt ut sig till cheerleaders - kan det vara något? Alltså... Ja tack.. Kjol på killar är ett underskattat plagg, jag tycker det är skitsnyggt. Låten var ju förfärligt tramsig, och att spela luftgitarr på en liten trumpet är det nog nästan dödsstraff på. Men, ehm, jag gillade sångaren med gitarr och det är allt jag har att säga om den saken. Trummisen duger i krig och svält också.
Israel - haha, man ba "men är det Sarah Dawn Finer som klätt ut sig till Lynda Woodruff". Sen när jag tittade närmre tyckte jag hon var jättelik Saffron i "Absolutely fabulous". Rätt trist låt och även om jag själv är brillmongo numera så tyckte jag glajorna kändes jättestörande här av någon anledning. Vackert språk dock.
Armenien - känns ju helt bisarrt att en av grundarna till Black Sabbath varit inblandad i det här bajset. Tuffa jeanskillar som verkligen MENAR det de sjunger. Öööhhh.. Hur kunde de gå vidare??
Ungern - men el snarko... David Batra har klätt ut sig till indiepoppare. Sjukt trist, det hände ju iiiingenting.
Norge - men åh som jag vill gilla detta! Skitsköna synthljud, men det hände liksom inte så mycket. Jag hade väntat mig en tempoökning med lite dunka. Sångerskan var lite tam också. Men klart ett av de bättre bidragen i hela tävlingen. (edit: Om man bara lyssnar och inte tittar så låter det riktigt bra upptäckte jag just)
Albanien - och hoppet från topp till botten har väl aldrig varit tydligare. *asg* Kvällens skrattfest. VAD var detta? Sven Melander goes balkanrock. Alltså, jag vet liksom inte vad man ska säga. Var börjar man? Det var ju så efterblivet uselt! Cure-Robert Smith ringde och ville ha tillbaka sin morgonfrisyr. Som vi skrattade åt State of Dramas synthkille med sina moves, det var ju blaha-blaha jämfört med det här! Och en eldsprutande gitarr? Really? Blackie Lawless facepalmar ända in i hjärnbarken. Läste att metal tidigare förbjöds av regimen i Albanien. Låter som ett klokt beslut, varför ändrade man på det...
Georgien - schlagerballad, varken mer eller mindre.
Schweiz - schweizarna har ju haft lite svårt att få till det i ESC på sistone, men efter succéerna med de ryska babooschkorna förra året och den där albanska farmorn med bastrumma för ett tag sedan vädrade Schweiz morgonluft och slängde in en 95-årig frälsissoldat på scenen och gav honom en kontrabas som han fick låtsasspela på. Med sig fick han en kvintett überglada pingstvänner i tråkiga kläder. De sjöng så fint de kunde och såg galet religiöstglada ut hela tiden och kände till slut att nej, nu måste vi tuffa till oss en smula. Men bara en smula! Ett litet bom-bom-bom som avslutning räcker. Sen är det raka vägen till hotellet och sova, händerna på täcket!
Rumänien - minns ni den österrikiska popstjärnan Falco som var skitstor på 80-talet men som tyvärr dog för några år sedan? Han har återuppstått! Som glamgreve från Transsylvanien! Med sig till Malmö släpade han en annan klassiker från 80-talet - dekoren från Malena Ivarssons tv-program "Fräcka fredag". Jag bara satt och gapade, det var ju helt förskräckligt uselt! Sången lät sådär som det låter när man försöker härma opera. Men sen när Cezars klänning reste sig två meter så dog jag av skratt. Det var ju humorgänget Klungan! "Hälften man, hälften...bajskorv". *asg* Måste se till att mamma och pappa ser det på lördag (nu när Cezar av någon anledning gick vidare), farsan älskar Klungan och kommer garva ihjäl sig.
 
Några pausnummer och sånt såg jag inte, då blev det hockey. Trodde hockey-semin skulle krocka med ESC-finalen på lördag men det gör det inte tydligen. Jag kommer å andra sidan sitta i bilen på väg till jobbet under tredje perioden, gaaah! Hockey som är en så avslappnande radiosport, inte ett dugg stressande.
 
Mina favoriter so far (har inte hört the big 5 helt så de står utanför tävlingen än) är Irland, Danmark och Norge.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0