Filmtajm!

Jag blev jättesjuk så fort jag satte min fot på svensk mark, så jag fick ligga i soffan ett par dagar och kolla lite film.

Järnladyn - Meryl Streep är jättebra som Mrs T och Jim Broadbent är också bra som hennes make. Men det blir lite hattigt, det hoppar väldigt mycket fram och tillbaka i tid och jag känner inte att jag får något riktigt grepp. Filmen förutsätter nästan att man har koll på Margaret Thatchers karriär och göranden som premiärminister, men det har inte jag. Därför skulle jag ha önskat ett mer kronologiskt berättande och lite mer djupgående story. Men skådespeleriet är som sagt väldigt bra.
The Artist - jag faller inte in i hyllningskören. Cred till att man vågar tänka utanför boxen och göra en stumfilm! Men storyn håller inte riktigt måttet, jag hade önskat lite mer oumpf liksom. Jean Dujardin är jättebra och söt som en karamell och fotot är bra.
Tinker, tailor, soldier, spy - här får man sannerligen vara med på momenten! Herr Alfredsson ger inte bort en tum information mer än nödvändigt, och knappt det ens, så man kan inte sitta och sova. Det är många personer att hålla ordning på och filmen kräver nästan en omtittning för att man ska hänga med. Men trots det var den spännande mellan varven, med bra skådisar, bra foto och klanderfri scenografi.
Martha Marcy May Marlene - sekter av alla slag, religiösa eller ej, är bland det värsta och läskigaste jag vet. Martha har rymt från en sekt och flyttar in hos sin syster. Inte helt okomplicerat visar det sig. Lite seg var den, men rätt intressant. Har inte bestämt mig för om jag gillade det tvetydiga slutet, men jag tror det.

Hade nog lite för höga förväntningar som filmerna inte riktigt levde upp till, men det var ändå en rätt lyckad sejour.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0