Filmtajm!

Mycket lyckad sejour!

Black Swan - det första jag funderar på är ju hur mycket Natalie Portman måste ha späkt sig för den här rollen. Visserligen var hon ju ingen knubbis till att börja med, men oj vad tunn hon var här. Men hon är bra! Filmen var bra, det är genomgående bra skådisar, bra foto och bra klippning. Darren Aronofsky börjar bli en favorit faktiskt, han har gjort en hel del väldigt bra filmer. T ex The Wrestler som jag ju bara älskar. Black Swan påminde lite om den, framför allt slutet. The Wrestler är dock snäppet bättre, men den är ju så galet bra att det är orättvist att jämföra.
127 timmar - det låter ju som ett helt galet projekt att göra film om någon som sitter fastklämd i en ravin under en sten i 127 timmar, hur kul kan det bli liksom? Kul blir det aldrig, men det blir faktiskt heller inte så tråkigt som man kan tro. Ganska småspännande faktiskt! Man bör dock inte vara alltför klaustrofobiskt lagd om man ska se den här filmen, man får lite lätt panik mellan varven faktiskt. Men vilken uppvisning i viljestyrka, jeeez...
The Fighter - guldgubbe till Christian Bale, och SOM han förtjänade den! Han fick för bästa biroll, men jag tycker det känns som det är han som har huvudrollen faktiskt. Han äger den här filmen och sopar banan med de andra. Mark Wahlberg är en bra skådis och Melissa Leo likaså, men här får de finna sig i att spela andra- och tredjefiolen. Handlingen då? Tja, det är ju en boxningsfilm men själva boxningen känns sekundär. Det är relationen mellan bröderna och deras mamma som står i centrum.
True Grit - nej men faktiskt så får bröderna Coen underkänt här. Filmen i sig är det inget större fel på, men med tanke på att både Fargo och No country for old men hamnar på min topp tio så har jag höga förväntningar. De infriades inte här. Huvudrollsinnehavaren var påfrestande och Jeff Bridges spelade över. Matt Damon var dock riktigt rolig.

Nu har jag betat av alla mina måste-filmer i år,  d v s alla filmer som vann de tunga Oscarsstatyeterna. Klart bättre vinnare i år än förra året måste jag säga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0