Rooney vs. Noomi

Elisabeth och jag la beslag på biljetter till The girl with the dragon tattoo ikväll. Jag har läst boken och sett den svenska filmatiseringen, vilket sannerligen inte brukar vara en fördel då jag vanligtvis stör mig till vansinne om de ändrar något. Nu visade det sig att jag inte kom ihåg så jättemycket alternativt inte bryr mig så mycket i just det här fallet, det de ändrat kändes som skitdesamma faktiskt. Elisabeth har full koll och konstaterade att "i boken är det si och så" och jag ba' "Va, är det? Det har jag inget minne av...". Hursom, jag tyckte den amerikanska versionen var bättre än den svenska! Främsta orsakerna till det stavas Rooney Mara och Daniel Craig. Det gör sina karaktärer skitbra. Kan även ha att göra med att jag verkligen inte gillar vare sig Noomi Rapace eller Mikael Nykvist. Även Christopher Plummer och Robin Wright var lyckade val. Introt var helt sjuuukt bra, jag bara satt med ett leende på läpparna och nickade i takt med musiken (heja Trent!). David Fincher verkar ju inte väja för det här med otäckheter, så när det var dags för våldtäktsscenen tog Elisabeth upp jackan framför ansiktet för säkerhets skull. Det behövdes inte, den scenen var faktiskt nästan "mildare" än i den svenska versionen. Alltså, det är ju fortfarande jävligt otrevligt, men med tanke på läskigheterna i Seven så trodde jag att Fincher skulle gå lite längre här. Det enda jag egentligen har invändningar mot är det flitiga användandet av svenska skådisar. Det är väl skoj att gamla rävar som Inga Landgré och Per Myrberg får vara med, men jag förstår inte vitsen faktiskt. Jag får rysningar av engelska med svensk accent, och det blir nästan lite sådär ryssar-pratar-engelska-med-brytning-med-varandra-dumt. Men det är som sagt bara detaljer, i övrigt var filmen bra! Extraomdöme till den som castat katten som var med, det var den bästa katt-skådis jag sett tror jag :) 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0