ESC semifinal 2 - Fuck you Europe!

Ja kära värld... vad ska man säga. Jag håller nog käft så har jag inget sagt... Men omdömen om alla låtar kan jag lämna!

Litauen - fem beatboxande gubbar i kockbyxor strippar till glitterkallingar.... Joråsåatt.. Spela på uppblåsbara instrument är det väl ändå dödsstraff på om man är äldre än 7 år??
Armenien - hrmmm... en så snygg människa måste man ju tycka illa om!
Israel - bästa balladen i år! Bra sång och ett stort plus att han sjunger på originalspråk (som jag väljer att kalla det).
Danmark - Den här säger inte mig ett skit faktiskt. Kunde lika gärna vara Österrike 1989 och sångarna är ju så tråkiga att klockorna stannar. Killen ser ut att vara Joe Laberos beiga kusin.
Schweiz - jag vill verkligen gilla den här men det fattas något. Kvällens plattaste lugg, inte ens Carola-fläkten fick just någon fart på den.
Sverige - jag hävdar å det bestämdaste att den här ska ha en solklar finalplats. Jag fattar inte nånting.
Azerbajdzan - här blev det varken hackat eller malet. Osammanhängande vers och refräng och vad var det för trappor dom ställt ut på scenen? Som gjort att vurpa i.
Ukraina - oooh så skrikigt! Och så såg sångerskan fruktansvärt elak ut. Buuu!
Holland - men det här var väl det sämsta skit jag hört ändå? En stackars 17-åring får sjunga nåt jävla tivolispektakel med dansbandssaxofon och annat elände. Så sjuuukt dåligt! Och stackars tjej. Som om vi skulle skickat iväg Carola 1983 med "I love Europe" eller "Blue Hawaii". Det bara måste strida mot FN:s barnkonvention att göra så.
Rumänien - min och Marions favorit, den är ju skitsvängig! Minus för läderbyxorna som fick hennes röv att se skitstor ut. Undrar hur många fjärtljud hon råkade göra med dom där brallorna på den stolen.
Slovenien - okej jag ändrar mig. Det HÄR var väl det sämsta?? Folkmusik möter efterbliven balkanrock och resultatet blir Galenskaparna goes dansband. Helt ofattbart uselt, folkmusikpartiet var det bästa. Det säger inte lite om det lite "rockigare" inslaget.
Irland - men så trist.. Typiskt irländsk ballad som vi hört en miljard gånger. Vad var det för knögglig klänning hon hade? Hon såg ju ut som en lila cylinder.
Bulgarien - eeeh.. Dansarbrudarna hade baxat med sig hela Bulgariens bestånd av glad-pack. Låten var ju totalförvirrad. Men Miro får plus i kanten för att han ser ut att ha samma morgonfrisyr som mig! Det verkar ju vara lite så man röstar i Europa...
Cypern - zzzzz.... Efter att ha bälgat i mig 1½ liter saft gick jag och kissade under den här låten. Typisk gå-och-kissa-låt. Värsta mesproppen som sjöng med en frisyr jag inte sett sedan skolkatalogernas tid. Dock var låten bättre live, utan den hemska videon.
Kroatien - favorittippad trio som inte riktigt föll mig i smaken. Hjärtat på slutet var bara pinsamt.
Georgien - helt okej ballad, varken mer eller mindre.
Turkiet - första gången jag hörde den så gillade jag den inte alls, men jag tror att det berodde på videon faktiskt. Nu tyckte jag den var rätt svängig.

Och så de fem som är klara för final redan på förhand
Spanien - what?? Neo har rymt med en cirkus. Fruktansvärt otäckt, det saknas bara lite dvärgar på scenen så är mardrömmen komplett.
Norge - säkert "fint" och "duktigt" och "kompetent" men ack så tråååååkigt!
England - här blir jag uppriktigt förbannad. Med Stock och Waterman som upphovsmän skulle man med fog kunna vänta sig något riktigt högkvalitativt. Och så serverar dom en tallrik med bajs?? Totalt okarismatisk sångare med en hopplöst osvängig låt. Ett riktigt hafsverk och 80-talsnörden i mig blir så grymt besviken. Var finns yrkesstoltheten liksom?
Frankrike - eeeeh... Sommarparty? Ja. Fotbolls-VM? Ja. ESC? Nä knappast.  
Tyskland - oh, me like! Det här får nog bli min sammanlagda favorit. Svängigt och glatt och catchy.

Summa summarum - hur fan röstar folk? Mina topp 3 i finalen: Tyskland, Rumänien och Israel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0