ESC, Semifinal 1

Så var det då dags för första semifinalen i Eurovision Song Contest. Och vilken semifinal sen! Det måste väl varit den sämsta ever??

Moldavien - men scheisse vilken irriterande saxofon! Strandraggarband med klassisk zinkpasta i fejset som solskydd rockar loss med Chippen Wilhelmsson på fiol. Say no more..
Ryssland - jag är ju då allergisk mot skämtlåtar, vilket det här tydligen skulle vara. Det tror jag inte ett skit på, jag tror de skyller på det för att slippa bli utskrattade och bara låtsas att det är på skoj när det i själva verket ska vara på fullt allvar.
Estland - okej refräng, som inte passade med versen. Hade varit bättre på originalspråk.
Slovakien - intetsägande folkmusik. Ett av de bättre bidragen inom den genren dock.
Finland - Marion och jag brukar ju poppa Lili & Sussie och kan många låtar och en hel koreografi som vi ombedda eller ej brukar visa upp på partaj. Men den här låten ska vi nog inte lära oss, trots att det var handklapp och grejer med.
Lettland - stackars Aisha satt så länge i sminket att hon inte hann klä på sig ordentligt innan det var dags att gå upp på scenen. Förskräcklig sång och hon ska akta sig för att se så bekymrad ut, jag tyckte mig redan ana kraftiga rynkor i pannan på henne.
Serbien - kvällens läskigaste bidrag. Totalt vanvettig låt med hemskt balkantut och galen falsksång i versen av en människa som såg ut som en legogubbe i håret. Det var tydligen en kille, jag tyckte det såg ut som ett fruntimmer. Skitläskigt. Och vilka stora fötter snubben hade!
Bosnien Hercegovina - menlös rock med ett totalt obefogat solo mitt i. Mesigt och tråkigt och en urusel text.
Polen - men VAD var det här då?? Skrikig operasångare sliter kläderna av Snövit, de rullar äpplen på scenen och låten är totalt osammanhängande. Jag fattade nada.
Belgien - pjuh! Balsam för både ögon och öron efter alla kaoslåtar. Egentligen rätt ordinär men i konkurrensen står den sig ypperligt.
Malta - här kom ju låten lite i skymundan då det fanns väldigt mycket annat att fokusera på. Varför hade de spökat ut en 17-åring så hon såg ut att vara 35? Nog har hon lika tätt mellan ögonen som Björn Borg? Varför hade hon inte vaxat armarna? Vad gjorde den där otäcka fågeln där?? Förskräckligt tråkigt bidrag.
Albanien - jahaja, Ron Jeremy har blivit anställd av Albaniens symfoniorkester där han lirar fiol... Rätt menlös upptempolåt och utförandet kunde lika gärna varit hämtat från ESC 1983. Dålig passform på sångerskans byxor dessutom.
Grekland - "Peter Stormare!" skrek Kristoffer och jag i mun på varandra när den småslitna greken i v-ringad tröja dök upp. Ingen tvivel om vilket land den här representerar. Sångaren känns lite för gammal och trött för en massa opa-ståhej, då är det ju bra att han har ett par yngre snubbar sopm sköter skuttandet.
Portugal - wailig ballad vars enda plus är att den sjungs på originalspråk.
Makedonien - oh my... Efterbliven balkanrock där de försökt tuffa till sig genom att ta in en sån däringa hiphopare som rappar lite. Så jävla dåligt! Juggeludrena som vresade tänker jag inte ens kommentera.
Vitryssland - hahahahahahahahahahahahahahahahaha! *drar efter andan* Hahahahahahahahahahaha!! Men... Robert Wells?? Uppfällbara vingar?? Kvällens pekoral. Det HÄR kan jag tro är en skämtlåt faktiskt, men det var det tydligen inte. Ofattbart fånigt och givetvis ett bautaminus för den kackiga engelskan.
Island - jättebjörken gör en bra insats. Bra sång och en relativt fartig låt. Bäst i kväll. Vilket säger en hel del om konkurrensen för SÅ himla märkvärdig var den inte.

Summan av kardemumman - mest skit. Plain and simpel. Synd att inte Sverige var med i den här semin, nu kan man ju inte direkt önska att andra semin ska vara bättre liksom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0