Emotionell berg&dalbana

Det har varit tvära kast denna vecka. I tisdags var jag ju ursinnig över skadegörelsen på min bil. I torsdags begav jag mig till Hedemora för morfars begravning. Det var som väntat jättejättejobbigt. Det var inget stort och fancy utan väldigt enkelt, precis som morfar sagt att han ville ha det. De andra sa att det var en mycket bra präst. Jag har ingen aning faktiskt, jag minns inte ett ord av vad hon sa. Jag kunde inte få fram en ton när vi skulle sjunga, jag bara satt halvt paralyserad i kyrkbänken och stirrade framför mig. Det var rent för jävligt, pardon my french. Usch. Efter fikat åkte vi upp till morfars lägenhet och kollade runt lite bland alla grejer. Den som ville ha något fick ta det, helt enkelt. Jag har ju inte plats för en massa möbler och sånt, men min kusin och hans sambo har köpt sommarstuga så de tog gärna nåt bord, en gungstol etc. Morsan var uppe på vinden och hade hittat gamla skolböcker. Minsann, min mor var visst inte alls så ordningsam i skolan som man skulle kunna tro. I en historiebok hade hon klistrat över en bild på Karl XII med en bild på Elvis Presley! Och i en annan historiebok hade hon skrivit farsans namn sida upp och sida ner. Fina långa blomrankor hade hon gjort, med hans namn i. Och så, haha, hade hon strukit över namn i texterna och skrivit dit hans namn i stället. En rubrik i boken var "Platon, Sokrates och Aristoteles". Där fick Platon finna sig i att bli överstruken så i stället stod det "Bengt, Sokrates och Aristoteles". Vi skrattade så vi tjöt. Sen hade hon ringat in bokstäver i texterna så det bildade farsans namn. Först hade hon ringat in ett b, några ord senare ett e, sen ett n osv.  *asg* "Jaja" sa farsan, "det var då det. Nu är det bara sudoku som gäller.". Det var ett mycket bra avslut tycker jag - vi fick träffas allihopa en sista gång i morfars lägenhet och skratta och ha roligt. Men jag var fullständigt utmattad när jag kom hem, det var en anspänning utan dess like. Och såblir man ju inte direkt pigg av att sitta och köra bil i två timmar heller. TUSEN tack till Husmor som lånade ut sin bil! Otroligt nog krockade jag inte eller ens körde på en trottoarkant, trots att jag var aningens disträ och matt i skallen. När jag kom hem så slängde jag i mig lite mat och sen bara tvärdäckade jag i soffan med hunden bredvid.

Igår kom mamma hit och hälsade på. Vi gick först ut och åt på La Pampa tills vi höll på att sprängas. Sen var vi på Konserthuset och såg Fredrik Lindströms föreställning "Svenskar är också människor" (tror jag den heter). Han var SÅ bra! Vi skrattade nästan hela tiden. Otroligt mitt i prick var han i sina betraktelser och analyser. Rekommenderas! Två timmar bara susade iväg. När det var klart åkte vi hem hit och la oss i varsin soffa och käkade godis och kollade på "Torsk på Tallinn". Mamma fick välja film, men det tog ju hundra år för henne att gå igenom min filmlista eftersom hon skulle kommentera alternativt fråga om varenda film så jag höll på att somna. Jag har väl sisådär 500 filmer eller nåt.. Sen sov mamma över, och i morse skjutsade jag henne till tåget.

Som sagt, tvära kast mellan ilska, sorg och glädje denna vecka. Registret kanske kan kompletteras med "chock" efter kvällens Melodifestival...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0